Leerdoelen
- De leerling kan minimaal vier werken van Annie M.G. Schmidt noemen.
- De leerling kan een eigen mening geven over minimaal twee werken van Annie M.G. Schmidt.
- De leerling kan uitleggen waarom Annie M.G. Schmidt beroemd en populair is.
- De leerling kan een overtuigende brief schrijven.
Benodigde voorkennis
- De begrippen informatief, overtuigend, (fictie)personage, karakter, woordkeus, verhaalopbouw, feit, mening, argument
- Beoordelingswoorden voor fictiewerken
- De vorm van de aanhef en de afsluiting in een formele brief aan een onbekende
Randvoorwaarden
In les 2 hebben leerlingen individueel een computer met internet nodig. Alternatief: leerling voert les 2 thuis uit.
Beoordeling
De inhoud en de vorm van de brief en de samenwerking worden op totaal elf punten beoordeeld. Leerlingen bespreken elkaars brief en geven verbetertips. De docent kan de behaalde punten omrekenen in een cijfer.
Lesactiviteiten
Les 1
Lees individueel twee of meer boeken van Annie M.G. Schmidt en maak een kort leesverslag.
Les 2
Verzamel informatie op internet en beantwoord drie opdrachten.
Les 3
Wissel ideeën en informatie uit. Controleer of je voldoende info hebt. Zo niet, zoek verder.
Les 4
Schrijf individueel de brief en becommentarieer elkaars brief.
Bijlagen
- Studiewijzer
- Werkblad
- Links:
http://www.annie-mg.com// (zoek het 'venster' over Annie M.G. Schmidt)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Annie_M.G._Schmidt - Achtergrondinformatie voor de docent
Link naar de les
Download de complete les: 45_VO_AnnieSchmidt_SLO.pdf