Activiteit:
Woordweb, film kijken, lezen venstertekst, onderwijsleergesprek boeren leven vroeger en tegenwoordig.
Leerdoel(en):
Leerlingen kennen de opzet van een los hoes, als voorbeeld van een Saksische boerderij.
Leerlingen kunnen verschillen tussen het boerenleven vroeger en nu benoemen.
Leerlingen weten hoe het dagelijks leven op een boerderij eruit zag.
Lesmateriaal:
Digibord, papier, kleurpotloden.
Voorbereiding:
Geen.
In de klas
Introduceer het onderwerp met een woordweb. Schrijf het woord boerderij op het bord en laat de leerlingen noemen waar ze aan denken. Bekijk vervolgens het filmpje van schooltv over de boerderij via http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20111129_boerderijvroeger01. Laat de leerlingen vervolgens een schema maken met daarin de verschillen tussen (het leven op) de boerderij vroeger, en de boerderij nu.
Lees de tekst over boerderijen uit de Drentse Canon. De tekst gaat over het los hoes, een boerderij zonder binnenmuren, alles was in 1 ruimte. Via http://www.mengerink.org/wp-content/uploads/2012/01/boerderijplattegrond.gif is een plattegrond van zo'n boerderij te vinden. Laat de plattegrond zien via het digibord, de leerlingen tekenen de plattegrond na op een A4-papier. Daarna tekenen ze in elke ruimte verschillende elementen die in de betreffende ruimte horen, bijvoorbeeld meubels, dieren, voertuigen etc. Laat de leerlingen tot slot een soort tijdschema maken, vanaf het opstaan van de boer of boerin totdat hij/zij ging slapen. Wat doet hij/zij allemaal op een dag? En hoeveel tijd kosten de verschillende taken. Let hierbij goed op het feit dat veel dingen vroeger veel meer tijd kostten dan tegenwoordig. Bespreek verschillen tussen vroeger en nu.
Actief
Ga met de leerlingen in Orvelte kijken in een originele Saksische boerderij. Kijk voor meer informatie op http://www.orveltepoort.nl/.
Ook in openluchtmuseum Ellert en Brammert is nog een Saksische boerderij te zien. Kijk voor meer informatie op http://www.ellertenbrammert.nl.