Lestip

Activiteit:
Kijkopdracht foto, kaarten van vroeger en nu vergelijken, lezen venstertekst, onderwijsleergesprek over het verdwijnen van heide.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren om te gaan met verschillende (historische) kaarten en kunnen zien wat is veranderd en wat gelijk gebleven.
Leerlingen weten dat door de ontginning van de heide het landschap van in Drenthe is veranderd.
Leerlingen leren over de oorzaken voor het verdwijnen van de heide in Drenthe.
Lesmateriaal:
Digibord, kopie
ën van kaarten, kleurpotloden.
Voorbereiding:
Oude en nieuwe kaarten zoeken via http://annodrenthe.nu/, deze afdrukken en kopiëren voor de leerlingen.

In de klas
Leg de leerlingen uit dat er in de loop van de geschiedenis veel veranderd is in het landschap van Drenthe. Bekijk de foto via http://www.weekbladbuiten.net/BUITENgrootlist.asp?psearch=BU113013.jpg en vraag de leerlingen wat ze zien. Geef hier zelf nog geen antwoord op. Later in de les komt u hierop terug.
Vervolgens krijgen de leerlingen in tweetallen een zwart-wit kopie van de hedendaagse kaart. Dit kan alleen van hun eigen woonplaats zijn, of van een wat groter gebied rondom de eigen woonplaats. Met gekleurde stippen geven ze aan waar hun eigen huis ligt. Laat de leerlingen ook andere dorpen, steden of gebieden markeren waar ze regelmatig komen.
Introduceer nu klassikaal twee historische kaarten van 1900 en van 1940 via http://annodrenthe.nu/. Vraag de leerlingen het volgende bij elke kaart:
- Uit welke tijd dateert de kaart?
- Hoe lang geleden is dat?
- Is het noorden boven of moet je de kaart draaien?
- Wat voor locaties kun je meteen herkennen?
Laat de tweetallen zoeken of de door hun gemarkeerde punten terug te vinden zijn op de kopieën van de kaarten uit 1900 en 1940. Voor de markering gebruiken ze dezelfde kleuren als op de hedendaagse kaart.
Laat de leerlingen nu de venstertekst uit de Drentse onderwijscanon over het verdwijnen van de heide lezen. Bekijk nogmaals de foto via http://www.weekbladbuiten.net/BUITENgrootlist.asp?psearch=BU113013.jpg. Wat denken ze nu te zien? Vergelijk tot slot de kaarten uit de 3 periodes met elkaar, laat eventueel de kleurenkaarten via het digibord zien. Kunnen de leerlingen zien dat er bij hun in de omgeving heide verdwenen is? En zo ja, wat is er dan voor in de plaats gekomen? Ze geven aan wat is veranderd en wat gelijk gebleven is. Welke oorzaken kunnen ze hiervoor aangeven?

Actief / eropuit
Ga met de leerlingen kijken in de veranderde gebieden rond hun eigen woonplaats. Welke sporen kunnen ze nog ontdekken van het ouder landschap? En wat is er allemaal veranderd? Eventueel kunt u een rondleiding regelen door bijvoorbeeld hetDrents Landschap, IVN, Staatsbosbeheer of Natuurmonumenten.