Lestip

Activiteit:
Lezen venstertekst, film kijken, onderwijsleergesprek, verhaal schrijven.
Leerdoel(en):
Leerlingen kennen de effecten van de crisis in Drenthe.
Lesmateriaal:
Digibord, computer met internet, werkbladen, kleurpotloden.
Voorbereiding:
Werkbladen afdrukken, achtergrondinformatie bij vensterplaat lezen.

In de klas
Laat de leerlingen de venstertekst uit de Drentse onderwijscanon lezen. De crisis sloeg ook in Drenthe toe. Doordat de mensen overgingen op kolenkachels en daardoor steeds minder turf gingen stoken, kwam de crisis een keer zo hard aan in Drenthe. Veel mensen werkten immers in de veenindustrie. Er was daardoor veel armoede in Drenthe. Bekijk het filmpje over het leven in plaggenhutten http://www.youtube.com/watch?v=rQpTYq-7ufQ
en/of http://www.hetklokhuis.nl/onderwerp/veen
Kunnen de leerlingen zich inleven in deze situatie? Hoe denken ze over die leefomstandigheden? Is er tegenwoordig nog armoede in Nederland? Waar zou je dat aan kunnen herkennen? Geef de kinderen via een onderwijsleergesprek genoeg informatie zodat ze het verhaal 'een dag in een plaggenhut' kunnen schrijven.

Actief / eropuit
Hoe zag het leven eruit in het veen? Hoe zag een plaggenhut er van binnen uit? In het Veenpark kun je nog zien hoe veen afgegraven werd en kun je plaggenhutten bezichtigen. http://www.veenpark.nl.
In het openlucht museum Ellert en Brammert zijn ook nog dergelijke huisjes te zien. www.ellertenbrammert.nl.