Activiteit:
Onderwijsleergesprek over bijgeloof, film
Leerdoel(en):
Leerlingen leren verschillende voorbeelden van bijgeloof kennen.
Leerlingen kennen verschillende vormen van bijgeloof en leren wat de oorzaken zijn voor het bijgeloof in Drenthe.
Leerlingen leren waarom bijgeloof in de loop van de tijd veranderde.
Lesmateriaal:
Computer met internet, digibord, artikel bijgeloof voetballers
Voorbereiding:
Artikel afdrukken
In de klas
Introduceer het onderwerp door de leerlingen het artikel van http://www.schooltv.nl/eigenwijzer/2157361/sport/item/950764/het-bijgeloof-van-voetballers/ te laten lezen. Het gaat over bijgeloof van voetballers. Welk voorbeeld van bijgeloof vinden de leerlingen het meest vreemd? En hebben ze zelf een bijgeloof? Kennen ze het bijgeloof van bijvoorbeeld vrijdag de 13e? Kijk hierover het filmpje via http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20111212_vrijdagdertien01. Bespreek aan de hand van het filmpje en de tekst uit de Drentse Canon hoe bijgeloof is ontstaan. Welke oorzaak is hiervoor aan te wijzen? En hoe kwam het dat bijgeloof steeds meer verdween? Benadruk hierbij dat het gaat om de termen oorzaak en gevolg en verandering en continuïteit.
Via http://www.beleven.org/verhalen/lijsten/landen.php?land=Drenthe zijn allerlei verhalen over bijgeloof in Drenthe te vinden. Verdeel de verschillende verhalen over de klas. In tweetallen denken leerlingen na over hun verhaal en beantwoorden ze de volgende vragen:
- Waar gaat het verhaal over?
- Hoe vind je bijgeloof terug in het verhaal?
- Bestaat deze vorm van bijgeloof nu nog?
- Hoe zou het komen dat deze vorm wel/niet meer bestaat?
- Kun je een verklaring geven voor het ontstaan van deze vorm van bijgeloof?
Bespreek de onderzochte verhalen klassikaal. De leerlingen die het verhaal hebben onderzocht geven kort antwoord op de vragen.
Actief
In veel plaatsen zijn verhalen te vinden over bijgeloof, zowel van vroeger als nu. Leerlingen kunnen bijvoorbeeld via een historische vereniging of plaatselijk museum op zoek gaan naar deze verhalen.