Activiteit:
Onderwijsleergesprek over de hunebedbouwers, Johan Picardt en het begrip sage, opdracht, bezoek Openluchtmuseum Ellert en Brammert.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten wat een sage is.
Leerlingen kunnen zich verplaatsen in de kijk op de wereld van Johan Picardt.
Leerlingen kunnen uit de sage Ellert en Brammert de waarheidsgetrouwe elementen halen.
Lesmateriaal:
Digibord, pen en papier
Voorbereiding:
Kenmerken van een sage lezen, de sage over Ellert en Brammert lezen en bepalen welke kenmerken van een sage erin terug komen.
In de klas
Praat met de leerlingen over de tekening van Johan Picardt. Op deze tekening is te zien dat de reuzen het hunebed bouwen. Bespreek met de leerlingen waarom Picardt dacht dat het hunebed door reuzen is gebouwd. Wat zegt zijn idee over de tijd en de wereld waarin hij leefde? Waarom denken we er nu anders over?
Vertel de leerlingen over het boek van Picardt en de verschillende soorten verhalen die erin staan. Één van de verhalen is de sage over Ellert en Brammert. Leg uit wat een sage is. Informatie is te vinden op: http://kunst-en-cultuur.infonu.nl/taal/32435-volksverhalen-mythe-legende-sage-saga-sprookje-fabel.html#wat-is-een-sage.
Johan Picardt was de eerste die de sage over Ellert en Brammert opschreef. Één van de kenmerken van een sage is dat er vaak een kern van waarheid in zit, zo ook in het verhaal over Ellert en Brammert. Laat de leerlingen de sage over Ellert en Brammert lezen, deze is te vinden via http://www.beleven.org/verhaal/de_reuzen_ellert_en_brammert. U kunt het verhaal laten lezen via het digibord of voor elke leerling een exemplaar uitprinten.
Verdeel de klas in tweetallen. De tweetallen bepalen aan de hand van de sage 3 dingen:
- Welke onderdelen uit het verhaal aangedikt zijn
- Welke onderdelen uit het verhaal waarheidsgetrouw kunnen zijn
- Welke onderdelen uit het verhaal met volksgeloof te maken hebben
Inventariseer de verschillende antwoorden op het bord en bespreek het daarna met de leerlingen. Bespreek tot slot hoe Johan Picardt tegen de sage aangekeken zou hebben. Wat was volgens hem waar uit het volksverhaal (bijvoorbeeld de reuzen)?
Bespreek tot slot met de leerlingen wat ze van deze sage als historische bron vinden. Is hij:
- Bruikbaar? Waarom en waarvoor wel / niet?
- Representatief? Waarom wel / niet?
- Betrouwbaar? Waarom wel / niet
Actief
Breng met de leerlingen een bezoek aan het openluchtmuseum Ellert en Brammert in Schoonoord. In dit museum, gelegen in de streek het Ellertsveld, herleeft het verleden van Zuidoost-Drenthe. Het wonen en leven in deze omgeving wordt uitgebeeld in verschillende woonvormen. In de eerste plaats is daar de plaggenhut. Maar een Saksische boerderij, tolhuis, schooltje en zelfs een gevangenis behoren ook tot de collectie. Zie: http://www.ellertenbrammert.nl/indexmain.php