Activiteit:
Onderwijsleergesprek over goed en fout, bekijken film, lezen venstertekst.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten dat tussen goed en fout een heleboel grijstinten schuil gaan.
Materiaal:
Digibord, computer met internet.
Voorbereiding:
Vragen onderwijsleergesprek maken, film bekijken en artikel lezen.
In de klas
Lees met de klas de venstertekst over fout in de oorlog. Deze tekst is vooral gericht op NSB-ers die in de oorlog bijvoorbeeld hebben meegewerkt aan het oppakken van Joden. Was iemand die alleen maar passief lid was van de NSB ook fout? Maakte alleen het lidmaatschap je fout of vinden de leerlingen dat een NSB-er daar meer voor gedaan moet hebben? Is iemand van het verzet goed? Een prachtig perspectief biedt het verhaal van de verzetstrijder Gerrit Gunnink. In de Tweede Wereldoorlog heeft hij meegewerkt aan de moord op een jonge Pieter Hoppen waarvan het verzet vermoede dat hij fout was. De tekst is te lezen op: http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ik-was-een-laffe-held
Verder zijn er filmfragmenten beschikbaar: De eerste betreft een uitzending van De Wereld Draait Door, waarin Gerrit Gunnink uitlegt wat hij heeft gedaan. We zien een oude man met veel spijt http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/63649
In het tweede fragment kun je zien dat het graf van Gerrit Gunnink wordt gevonden op aanwijzingen van Gerrit Gunnink http://www.youtube.com/watch?v=NfZNIIe1pZI
Zie YouTube voor meer fragmenten. De eindconclusie die je gezamenlijk met de leerlingen zou kunnen trekken is dat er tussen goed en fout een heleboel grijstinten schuil gaan.