Lestip

Activiteit:
Gezamenlijk lezen venstertekst, film kijken, opdracht feit / fictie, bezoek aan meisje van Yde in Drents Museum.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten wat een veenlijk is zoals het meisje van Yde.
L
eerlingen kunnen onderscheid maken in een filmfragment tussen feit en fictie (betrouwbaarheid fragment beoordelen).
Leerlingen kunnen een verhaal schrijven dat past binnen de tijd waarover ze schrijven.
Lesmateriaal:
Digibord, werkblad met tekst, stiften, pen en papier.
Voorbereiding:
Woorden weghalen uit tekst bij film, bepalen wat feit en wat fictie is.

In de klas
Bekijk ter introductie op het onderwerp samen met de leerlingen het filmpje over het Meisje van Yde via: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20101215_offeraandegoden01
De tekst uit het filmpje staat onder het fragment. Kopieer deze tekst voorafgaand aan de les en haal er een aantal woorden uit, in het bijzonder de woorden die te maken hebben met het onderwerp. De leerlingen bekijken het filmpje en vullen de ontbrekende woorden in. Zet het filmpje steeds even stil als de leerlingen iets moeten invullen. Bespreek na afloop van het filmpje de ingevulde woorden. Geef alle leerlingen daarna een stift. Laat de leerlingen vervolgens onderscheid maken tussen feit en fictie. Laat de leerlingen in de tekst de stukken onderstrepen waarvan zij denken dat het feiten zijn, en de stukken waarvan zij denken dat het fictie is.
Bespreek deze opdracht en noem hierbij dat het een veronderstelling is dat het meisje geofferd is. Koppel hieraan de vraag of de leerlingen dit filmpje een betrouwbare bron vinden. Laat de leerlingen uitleggen waarom wel / niet.

Actief
Het Meisje van Yde en het Paar van Weerdinge zijn tentoongesteld in het Drents Museum. Het verhaal van het meisje van Yde is te beleven in het Yde Theater van het Drents Museum.
Kijk voor meer informatie op: www.drentsmuseum.nl
Ook kunt u de vindplek van het meisje van Yde bezoeken. Kijk op AnnoDrenthe.nu voor de exacte locatie. Bij de vindplek staat een bord met informatie en een kunstwerk.

Extra / vakoverstijgend
In overleg met de docent Nederlands.
De geschiedenisdocent is er voor het historisch component, de docent Nederlands voor de taal, grammatica en schrijfstijl. De leerlingen schrijven een verhaal over het Paar van Weerdinge. Er is weinig bekend over hoe dit paar vermoord is. De leerlingen schrijven over de moord op het paar. Zijn ze geofferd? Of gevallen? Of hadden ze ruzie?
Let erop dat het verhaal wordt geschreven in de prehistorie. De leerlingen moeten zich verplaatsen in die tijd en rekening houden met wat er toen wel, en wat niet was. De docent Nederlands leert de leerlingen te spelen met de tijdsaanduiding in een verhaal. Tot slot lezen een paar leerlingen hun verhaal voor. De andere leerlingen luisteren goed of het verhaal historisch klopt in de tijd. (Zijn er misschien hedendaagse elementen in verborgen?)
In overleg met de docent aardrijkskunde. Ontwikkel een les in samenwerking met de docent aardrijkskunde. Hoe ontstaat veen? Hoe vindt de conserverende werking van veen plaats? http://www.kennislink.nl/publicaties/over-venen-veenlijken-veenmos-en-organische-chemie