Activiteit:
Lezen venstertekst, film kijken,vergelijk opdracht maken
Leerdoel(en):
Leerlingen leren wat een havezate is en wat de verschillen en overeenkomsten met de buitenhuizen zijn.
Leerlingen leren waar in Drenthe havezaten hebben gelegen.
Lesmateriaal:
Digibord, pen en papier
Voorbereiding:
Kaart met havezaten bekijken.
In de klas
Laat de leerlingen de venstertekst over havezaten in de onderwijscanon van Drenthe lezen. Bekijk samen met de leerlingen de 16e eeuwse kaarten met daarop de havezaten in Drenthe via http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_havezaten_in_Drenthe
De leerlingen zien hoeveel havezaten er in Drenthe hebben gelegen. Kunnen ze er één vinden in hun eigen omgeving? En weten ze of deze er nu nog staat?
Terwijl in Drenthe de rijke mensen in havezaten woonden, bouwden de rijke mensen uit de stad buitenhuizen. Bekijk met de leerlingen het filmpje over buitenhuizen via http://entoen.nu/buitenhuizen/beeld-en-geluid/klokhuis-buitenhuizen#beeld. Laat de leerlingen een schema maken dat er als volgt uitziet:
Havezate Buitenhuizen
---------------------------------------------------------------------------------------
Verschillen
---------------------------------------------------------------------------------------
Overeenkomsten
---------------------------------------------------------------------------------------
Als de leerlingen het schema hebben ingevuld wordt dit besproken. Laat de leerlingen ook nadenken over de oorzaken van de verschillen.
Actief
Verschillende havezaten in Drenthe zijn nog te zien en te bezoeken. Het is voor leerlingen erg leuk om een keer bij een havezate in hun eigen omgeving te kijken. Daarnaast heeft het Drents Archief een interactieve route gemaakt rondom de havezaten in Dwingeloo. Leerlingen kunnen deze route lopen met hun smartphone. Kijk voor meer informatie op
http://www.annodrenthe.nu/route/1261256/Havezaten