Lestip

Activiteit:
film kijken, lezen venstertekst, maken stripverhaal.
Leerdoel(en):
De leerlingen weten hoe, waarom en door wie het veen in Drenthe werd afgegraven.
Lesmateriaal:
Digibord, papier, stiften, potloden
Voorbereiding:
Geen

In de klas
Bekijk ter introductie samen met de leerlingen het filmpje van schooltv over turf, via http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030328_hoogveen03. Bekijk vervolgens het filmpje over veenlandschap, via http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20030328_hoogveen04. Vertel de leerlingen vooraf dat ze goed op moeten letten. Ze hebben de informatie, en vooral de beelden uit het filmpje, straks nodig. Lees vervolgens de venstertekst over het veen.

De leerlingen gaan de gebeurtenissen rondom het afgraven van het veen verwerken in een stripverhaal aan de hand van een aantal onderdelen:

  1. Het veenlandschap, zonder dat erin wordt gewerkt.
  2. Rijke kooplieden uit Amsterdam komen in het veen in Drenthe aan.
  3. Rijke kooplieden graven een vaart om het water weg te laten lopen en om er met boten over te varen.
  4. Er zijn mensen nodig om in het veen te werken, zij bouwen nieuwe dorpen bij de gegraven kanalen.
  5. Het veen wordt afgestoken door de veenarbeiders.
  6. Het veen wordt te drogen gelegd door veenarbeiders.
  7. De turf wordt op boten gestapeld.
  8. De boten vol turf varen naar Amsterdam.
  9. De rijke kooplieden laten hun kachel branden op turf.

Ter inspiratie voor hun stripverhaal gebruiken de leerlingen de beide filmpjes. Mochten ze meer informatie nodig hebben dan kunnen ze hier naar zoeken op internet. Er zijn veel afbeeldingen te vinden over het afgraven van veen.

Actief
Om kennis te maken met het (werken in het) veen is het voor leerlingen leerzaam om een bezoek te brengen aan het Veenpark in Barger-Compascuum. Kijk voor meer informatie op http://www.veenpark.nl/. Ook het Industrieel Smalspoormuseum in Erica is de moeite waard. Kijk voor meer informatie op http://www.smalspoorcentrum.nl/index.html.