Het lokale canonvenster Handel. Pakhuizen aan het water sluit aan bij:
Tijdvakken
Tijd van regenten en vorsten, 1600-1700
Kenmerkende aspecten
- de opkomst van handel en ambacht die de basis legde voor het herleven van een agrarisch-urbane samenleving
- wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie
- het begin van de Europese overzeese expansie
- de bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse Republiek
Kernbegrippen
Gouden Eeuw - handel - handelaar / koopman - gracht - pakhuis - koopmanswoning / herenhuis - stapelmarkt - Oostzee / moederhandel - wereldhandel - VOC - WIC - driehoekshandel
Landelijk canonvensters
De VOC. Overzeese expansie 1602-1799
Lesmethodes
School | WO-lesmethode | Aansluitende lessen |
Stadskwartier* Calvijnschool* De Wel |
Naut/ Meander/ Brandaan (Malmberg) |
Groep 6, Brandaan, thema 1 (Handel overzee), les 1 (Handel in Amsterdam) , stap2 (Aan de Amsterdamse grachten) - lesstofvervangend |
Kompas
|
Wijzer! Tijd Natuurzaken |
Groep 5, Natuurzaken, thema 2 (Het lichaam), les 3 (Machines voor extra spierkracht, 'Katrol') - WB-opdr 2 katrol en hefboom Groep 6, Wijzer! Tijd, Hoofdstuk 1 (regenten en vorsten), les 4 Eten uit verre landen 'Thee uit Azië') - WB-opdr 6 Thee vervangen door koffie/Houwink). Kies je taak 3 (folder) en Kies je taak 4 (theeproeverij/koffieproeverij) |
Tolter* | Alles-in-1 | Groep 7, Project De Gouden Eeuw. week 1, Film 1: Leven in de Gouden Eeuw + weekwoorden (pakhuis) |
Annefrankschool* |
Topondernemers Topcanon |
Groep 7/8 Thema 1 Reizen, kaart 3 |
|
Argus Clou | ? |
Sprinkels* |
De Zaken (Zwijsen) |
Groep 6, Tijdzaken, thema 1 (Regenten en vorsten), les 2 (De haven-blz Van het schip naar het pakhuiz) - WB-opdr 5 en 6, BORD-opdr 'Quiz' en 'Op de goede plaats' Groep 8, Tijdzaken, thema 1 (Regenten en vorsten), les 2 (Handel) - lesstofverrijkend (mbt soorten handelsprodukten) - opdracht 1, 3, 4, 6, BORD-opdr 'Vangen!' (produkten) |
Reestoeverschool* |
Blink Wereld |
Kerndoelen-uitwerking
leerdomein Wereldoriëntatie: Natuur en techniek
- 44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
- 47: De leerlingen leren over de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving.
- 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling.
- 52: De leerlingen leren over een kenmerkend aspect van het tijdvak regenten en vorsten: het ontstaan van handelskapitalisme en wereldwijde handelscontacten.
- 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Meppeler geschiedenis binnen de context van de vaderlandse geschiedenis.
leerdomein Kunstzinnige Vorming:
- 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.