Het Drents Museum is op donderdag 22 september toegetreden tot het netwerk van de Canon van Nederland. In dit netwerk werken musea en erfgoedinstellingen samen om de Nederlandse geschiedenis voor het voetlicht te brengen. Verschillende collectiestukken uit het Drents Museum zijn opgenomen als sleutelstuk en vertellen een verhaal bij de vensters Trijntje, Hunebedden, De Romeinse Limes, De Opstand, Karel de Grote en Vincent van Gogh.
Geselecteerde sleutelstukken
- De Kano van Pesse is de oudste boot ter wereld. Deze kano wordt in de tijd van Trijntje gebruikt om mee te vissen, maar waarschijnlijk ook om ver mee te varen zodat de bouwers nieuwe mensen kunnen ontmoeten.
- Het tweede sleutelstuk is een tweetal koperen spiraaltjes die gevonden zijn in een hunebed. Ze laten zien dat er lang voor de bronstijd begint er al metaal in Nederland is.
- Het meisje van Yde is het derde sleutelstuk. Zij is rond de jaartelling gedood om aan de goden te offeren. In Noordwest-Europa worden in deze periode veel mensen gedood en in venen achtergelaten. Zo laat het meisje van Yde zien dat de Romeinse invloed tot ver boven de limes reikt.
- De schat van Roswinkel is het vierde sleutelstuk. De munten uit deze schat zitten in een leren beurs met een kruismotief en zijn als offer achtergelaten in het Drentse veen. De schat toont dat wanneer het door Karel de Grote opgelegde christendom omarmt wordt de ‘heidense’ geloofspraktijken niet meteen verdwijnen.
- Het vijfde sleutelstuk is de muntschat uit Zuidlaren. Deze lokale muntjes worden tijdens de Beeldenstorm gestolen door een plunderaar: blijkbaar zijn er onder de beeldenstormers ook mensen met economische in plaats van religieuze motieven.
- Het laatste sleutelstuk is het schilderij De Turfschuit van Vincent van Gogh. Hij schildert dit werk in 1883 wanneer hij drie maanden in Drenthe woont. Dit schilderij toont een karakteristiek beeld van het zware werk van de veenarbeiders.
Bekijk hier de sleutelstukken van het Drents Museum.