Leerdoelen
- De leerling kan enkele ideeën van Erasmus over oorlogvoeren noemen.
- De leerling kan discussiëren over het waarom van oorlog en ruzie.
Lesactiviteiten
Activiteit 1: uitwisseling over ruzie en oorlog
Voer een klassengesprek over ruzie, bijvoorbeeld aan de hand van deze vragen:
- Maak jij wel eens ruzie? Waarom (niet)?
- Wat vind je vervelend aan ruzie? Is ruzie soms ook nuttig?
- Wat hebben ruzie en oorlog volgens jou met elkaar te maken?
- Leg het verband met het onderwerp van de les: de ideeën van Erasmus over oorlog voeren.
Activiteit 2: introduceer de persoon Erasmus
Gebruik de achtergrondinformatie om kort iets te vertellen over leven en werk van Erasmus.
Activiteit 3: uitwisseling van echte en onechte redenen om oorlog te voeren
Erasmus noemt echte en onechte redenen om oorlog te voeren. Voer een gesprek over wat smoezen zijn. Gebruik deze vragen:
- Wat zijn smoezen?
- Wie heeft wel eens een smoes gebruikt? Wat heb je gezegd?
- Waarom gebruik je wel eens een smoes? Geef de leerlingen vervolgens een paar voorbeelden van de 'smoezen' die Erasmus noemt voor het voeren van oorlog. Zie ook de achtergrondinformatie.
Activiteit 4: klassikale discussie over oorlogvoering
Voer met de klas een onderwijsleergesprek over oorlogvoeren aan de hand van de volgende vragen:
- Wanneer mag je volgens jou oorlog voeren of vechten?
- Moet je je, als je oorlog voert, aan bepaalde regels houden? Welke?
- Wat bedoelt Erasmus met zijn uitspraak: 'Zoet is de oorlog voor wie hem niet kennen'? Zie ook het volledige gedicht in de achtergrondinformatie.
Bijlagen
Achtergrondinformatie voor de docent
Link naar de les
Download de complete les: 07_PO_Erasmus_oorlog_SLO.pdf