Benodigdheden
- Vensterplaat Floris de Vijfde (1)
- Vensterplaat Floris de Vijfde (2)
- Werkblad_Floris_V.pdf
- Docentenhandleiding_Floris_V.pdf
Leerdoelen
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wie Floris V was, wanneer hij leefde en over welke gebieden hij als graaf de baas was.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen door wie en waarom Floris V vermoord werd.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wat een ridder is en hoe je er een werd.
- Aan het einde van de les kunnen leerlingen in eigen woorden uitleggen hoe de eerste kastelen ontstonden en hoe je een kasteel kon aanvallen en verdedigen.
Benodigde voorkennis
- geen
Randvoorwaarden
- internet
- voor elke leerling een werkblad
- (kleur)potloden
Beoordeling
- aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Informatieblokjes
- Clips: Schooltv Beeldbank
- Illustraties: Fred Marschall
Werkblad