Haven van Rotterdam - Vensterles

60 minuten Haven van Rotterdam Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

Aan het einde van de les:

  • weten de leerlingen dat de haven van Rotterdam de grootste haven van Europa is.
  • weten de leerlingen waarom Rotterdam de natuurlijke plek is voor de belangrijkste haven van Europa.
  • kunnen de leerlingen kort uitleggen hoe Rotterdam, die ooit begon als een klein vissershaventje, heeft kunnen uitgroeien tot zo'n belangrijke haven.
  • kunnen de leerlingen uitleggen waarom het belangrijk is dat de haven van Rotterdam kan blijven groeien.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Beoordeling

Aan de hand van de bespreking van het werkblad.

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van de haven van Rotterdam, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over de haven van Rotterdam.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat over de haven van Rotterdam.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.

Illustratieverantwoording

Deze les is tot stand gekomen dankzij steun van de Van den Berch van Heemstede-stichting en het Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands Zeediensten.

Vensterplaat
Wim Euverman

Informatieblokjes

  • Foto containerschip (foto: Teun van den Dries, Istockphoto)
  • Kaartje van de haven van Rotterdam 1340 (Via Engelfriet)
  • Kaartje van de Nieuwe Waterweg (wikimedia)
  • Foto van ijzererst (Wikimedia)
  • Foto opslagtank voor olie (Wikimedia)
  • Foto van een olieraffinadrij (Wikimedia)
  • Foto van de aanleg van de Tweede Maasvlakte (via entoen.nu)
  • Kaartje van de Betuwelijn (Wikimedia)
  • Foto van de skyline van Rotterdam (T. Houdijk 2005)

Werkblad
Iris Boter