Benodigdheden
Leerdoelen
- Aan het einde van de les weten de leerlingen hoe oud hunebedden ongeveer zijn.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wat hunebedden zijn en door wie ze gemaakt zijn.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen dat de Hunebedbouwers tot de eerste boeren van Nederland behoorden en hoe ze leefden.
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen hoe we denken dat de hunebedden gemaakt zijn.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- (Kleur)potloden
Beoordeling
- Aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat: J.H. Isings (Collectie Nationaal Onderwijsmuseum, Dordrecht / Noordhoff BV)
Informatieblokjes
- Foto trechterbeker (Rijksmuseum van Oudheden, Leiden)
- Kaart - Hunebedden in Drenthe (Met toestemming overgenomen uit: De Bosatlas van de geschiedeniscanon. Noordhoff Uitgevers, Groningen)
- Foto Hunebed D27 (ANP/Koen Suyk)
- Foto Stonehenge (Wikimedia)
Werkblad: Iris Boter