Leerdoelen
- De leerling kan enkele feiten noemen over kinderarbeid in Engeland in de negentiende eeuw.
- De leerling kan debatteren over kinderarbeid.
- De leerling kan een beargumenteerd standpunt innemen over kinderarbeid.
- De leerling kan enkele feiten noemen over kinderarbeid in onze tijd.
Benodigde voorkennis
Enige kennis van de Industriële Revolutie
Randvoorwaarden
Leerlingen hebben in tweetallen een computer met internet nodig.
Lesactiviteiten
Activiteit 1: verkenning van het onderwerp
De docent verkent met de leerlingen het onderwerp kinderarbeid, bijvoorbeeld aan de hand van foto's. Zie ook de achtergrondinformatie. Gebruik deze vragen in het gesprek:
- Thuis help je vast wel eens mee. Wat voor klusjes doe jij thuis wel eens?
- Thuis meehelpen is wel werken maar het is geen kinderarbeid. Wat is kinderarbeid wel volgens jou?
- Kinderarbeid komt nog steeds voor. Hoe komt dat volgens jou?
Activiteit 2: informatie zoeken over kinderarbeid (werkblad 1)
In tweetallen gaan leerlingen met behulp van een werkblad op zoek naar informatie over kinderarbeid.
Activiteit 3: discussie over kinderarbeid
De docent voert met de leerlingen een gesprek over de stelling: 'Kinderarbeid moet worden afgeschaft'. Leerlingen maken in de discussie gebruik van de informatie uit de bronnen.
Bijlagen
- Werkblad Kinderarbeid in de 19e eeuw
- Bronnen over kinderarbeid in de 19e eeuw
- Achtergrondinformatie voor de docent
Link naar de les
Download de les: 32_PO_Kinderarbeid_SLO.pdf