Benodigdheden
- Vensterplaat Napoleon (1)
- Vensterplaat Napoleon (2)
- Werkblad_Napoleon_Bonaparte.pdf - opslaan via rechtermuisknop
- Docentenhandleiding_Napoleon_Bonaparte.pdf - opslaan via rechtermuisknop
Leerdoelen
- Aan het einde van de les weten de leerlingen dat Nederland een 'Franse Tijd' gekend heeft en weten ze deze tijd te plaatsen op de tijdbalk.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wie Napoleon Bonaparte was. Ook weten ze wie Lodewijk Napoleon was.
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat Napoleon betekend heeft voor de geschiedenis van Nederland.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen waar, wanneer en door wie Napoleon voorgoed verslagen werd.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Beoordeling
Aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Wim Euverman
Informatieblokjes
- Schoolplaat Franse troepen over de Lek (Noordhoff Uitgevers, Groningen | Collectie Nationaal Onderwijsmuseum, Rotterdam.)
- Portret Napoleon Bonaparte (Photo RMN/Christian Jean/89-002118/T184)
- Portret Lodewijk Napoleon (Wikimedia)
- Foto Paleis op de Dam (Wikimedia)
- Foto officiële kilogram (Collectie Rijksmuseum Amsterdam)
- Afbeelding botsing paarden en koetsen (Iris Boter)
- Afbeelding Slag bij Waterloo (Collectie: Rijksmuseum, Amsterdam / SK-A-1115 / J.W. Pieneman, Slag bij Waterloo)
Werkblad
Iris Boter