Het januari-nummer van Praxisbulletin ('Praktisch maandblad en website voor basis- en speciaal onderwijs', zie www.praxisbulletin.nl) is onder de titel 'Vensters door de tijd' geheel gewijd aan het hedendaags geschiedenisonderwijs en de canon van Nederland. In een zevental artikelen - merendeels van de hand van geschieddidacticus Cees van der Kooij - wordt aandacht besteed aan achtereenvolgens:
- de recente ontwikkelingen binnen het geschiedenisonderwijs, waaronder de canon van Nederland;
- het verhaal als didactische werkvorm bij uitstek in het geschiedenisonderwijs (project Verhaal Centraal);
- het inzetten van prentenboeken (n.a.v. het canonvenster Hunebedden)
- het voorleggen van interessante problemen aan kinderen (n.a.v. Willem van Oranje)
- een minicursus 'durvend verhalen vertellen' (n.a.v. Rembrandt)
- de plaats van het concrete voorwerp in de klas (n.a.v. Kinderarbeid)
- gastsprekers in de klas (n.a.v. de Tweede Wereldoorlog)
Bestelinformatie bij Malmberg Klantenservice, 073-6288711.