De gasbel - Vensterles

De gasbel Kolen en gas Groep 5 t/m 8

Benodigdheden

Leerdoelen

  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen de ontdekking van de gasbel van Slochteren op de tijdbalk plaatsen.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen hoe aardgas ontstaat.
  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen hoe aardgas gewonnen wordt.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen voor welke dagelijkse dingen aardgas gebruikt wordt.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen dat er alternatieve energiebronnen zijn en kunnen ze daar enkele voor- en nadelen van noemen.

Benodigde voorkennis

  • geen

Randvoorwaarden

  • internet
  • voor elke leerling een werkblad
  • kleurpotloden

Beoordeling

  • aan de hand van de bespreking van het werkblad

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat

Informatieblokjes

  • Foto fakkeltorens (links) en boortoren in het Groninger land (Collectie NAM, Groningen)
  • Foto gaspit (Rob Huibers / Hollandse Hoogte)
  • Foto kolenschuurtje (Wikimedia)
  • Foto windmolennpark (Wikimedia)
  • Foto zonnepanelen op dak (Wikimedia)
  • Foto biogascentrale (Wikimedia)

Werkblad