Benodigdheden
Leerdoelen
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen de ontdekking van de gasbel van Slochteren op de tijdbalk plaatsen.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen hoe aardgas ontstaat.
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen hoe aardgas gewonnen wordt.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen voor welke dagelijkse dingen aardgas gebruikt wordt.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen dat er alternatieve energiebronnen zijn en kunnen ze daar enkele voor- en nadelen van noemen.
Benodigde voorkennis
- geen
Randvoorwaarden
- internet
- voor elke leerling een werkblad
- kleurpotloden
Beoordeling
- aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Informatieblokjes
- Foto fakkeltorens (links) en boortoren in het Groninger land (Collectie NAM, Groningen)
- Foto gaspit (Rob Huibers / Hollandse Hoogte)
- Foto kolenschuurtje (Wikimedia)
- Foto windmolennpark (Wikimedia)
- Foto zonnepanelen op dak (Wikimedia)
- Foto biogascentrale (Wikimedia)
Werkblad