Handelsschepen in de 17e en 18e eeuw - Noord, Oost, Zuid, West: alles voor het geld
Introductie
In het Canonvenster leer je over de VOC en WIC. Minder aandacht krijgt de handel op de Oostzeegebieden en de landen rond de Middellandse Zee. Ook hun (economische) belang voor Nederland groot is geweest. Dat leer je in deze les.
Instructies
Canonvenster: VOC en WIC
http://www.kaapskil.nl
PO groep 8, VO klas 1-2
Nodig voor deze les
Voor elke leerling een mobiel, tablet of laptop met internet.
Tip: zet tijdens het geven van de les de notities uit (rechtsonder de slide).
Print u de les, dan hebt u zelf de notities bij de hand.
Opbouw van de les (50 minuten)
De les bestaat uit twee onderdelen:
- Handelsschepen in de 17e en 18e eeuw
- Handelsschepen, waar gingen ze heen? Noord,-Oost-Zuid,-West
- Wat vinden we nu van de handelswijze van toen?
1. Handelsschepen van de 17e eeuw
Wat zijn de kenmerken van een handelsschip, hoe leefde men op een schip?
Texel als belangrijke haven voor schepen in alle windrichtingen. Waarom was Texel hiervoor zo geschikt?
Wat zijn de kenmerken van een handelsschip, hoe leefde men op een schip?
Texel als belangrijke haven voor schepen in alle windrichtingen. Waarom was Texel hiervoor zo geschikt?
2 Handelsschepen. Waarheen gingen ze? Noord-oost-zuid-west
Handelsschepen gingen in de Nederlandse Republiek naar alle windrichtingen.
- Noord: Wat maar weinigen weten: met de handel in het noorden (hout en graan) heeft Nederland het meeste geld verdiend!
- Oost en west: De VOC en WIC (oost en west) zijn erg bekend. De VOC en WIC waren twee bedrijven die als meedogenloze handelsmaatschappijen oorlog voerden, landen veroverden en zelfs in tot slaaf gemaakte mensen handelden.
- Zuid: De handel in het zuiden voert naar de landen rond de Middellandse zee. Eén van deze schepen, met kostbare inhoud van een zeer welgestelde eigenaar, is gezonken. Een tiental jaren geleden is de schat opgedoken en deze schat is nu te zien in Museum Kaap Skil.
3. Wat vinden we nu van de handelswijze van toen?
Aan de hand van stellingen denken de leerlingen hierover na.
Aan de hand van stellingen denken de leerlingen hierover na.
Colofon
Deze les is ontwikkeld door deelnemende organisaties van het Canonnetwerk van de Canon van Nederland: Museum Kaap Skil op Texel en Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam.
Canonnetwerk - Canon van Nederlandhttp://www.kaapskil.nl