Benodigdheden
- Vensterplaat Hugo de Groot
- Werkblad_Hugo_de_Groot.pdf - opslaan via rechtermuisknop
- Docentenhandleiding_Hugo_de_Groot.pdf - opslaan via rechtermuisknop
Leerdoelen
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wie Hugo de Groot is.
- Aan het einde van de les kunnen de kinderen Hugo de Groot op de tijdbalk plaatsen.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen waarom Hugo de Groot gevangen werd gezet op Slot Loevestein en hoe hij wist te ontsnappen.
- Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat Hugo de Groot heeft betekend voor het internationaal oorlogsrecht.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Beoordeling
- Aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van Hugo de Groot, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over Hugo de Groot.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat over de kamer op Loevestein waar Hugo de Groot gevangen zat.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Fiel van der Veen
Informatieblokjes
- Portret Hugo de Groot (Michiel Jansz. van Mierevelt, 1631, collectie Rijksmuseum)
- Kaart van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden (Wikimedia)
- Portret prins Maurits van Oranje (Wikimedia)
- Portret Maria van Reigersberch (kopie naar: Michiel Jansz. van Mierevelt, 1650-1660, collectie Museum Rotterdam)
- Foto Slot Loevestein (Wikimedia)
Werkblad
Iris Boter