Hunebedden - Vensterles

60 minuten Hunebedden Groep 5 t/m 8

Benodigdheden

Leerdoelen

  • Aan het einde van de les weten de leerlingen hoe oud hunebedden ongeveer zijn.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen wat hunebedden zijn en door wie ze gemaakt zijn.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen dat de Hunebedbouwers tot de eerste boeren van Nederland behoorden en hoe ze leefden.
  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen hoe we denken dat de hunebedden gemaakt zijn.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • (Kleur)potloden

Beoordeling

  • Aan de hand van de bespreking van het werkblad

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat: J.H. Isings (Collectie Nationaal Onderwijsmuseum, Dordrecht / Noordhoff BV)

Informatieblokjes

  • Foto trechterbeker (Rijksmuseum van Oudheden, Leiden)
  • Kaart - Hunebedden in Drenthe (Met toestemming overgenomen uit: De Bosatlas van de geschiedeniscanon. Noordhoff Uitgevers, Groningen)
  • Foto Hunebed D27 (ANP/Koen Suyk)
  • Foto Stonehenge (Wikimedia)

Werkblad: Iris Boter