De VOC - Vensterles

60 minuten VOC en WIC Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

Aan het einde van de les:

  • kunnen de leerlingen de periode van de VOC plaatsen op de tijdbalk.
  • weten de leerlingen op welke manier Nederland ontzettend rijk is geworden aan de handel in goederen uit Azië.
  • kunnen de leerlingen vertellen over het leven aan boord van een VOC-schip.
  • hebben de leerlingen een beeld van hoe Nederland zich gedroeg in Indië.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • (Kleur)potloden

Beoordeling

  • Aan de hand van de bespreking van het werkblad De VOC

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over De Verenigde Oost-Indische Compagnie

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 7/8.

Illustratieverantwoording

Deze les is tot stand gekomen dankzij steun van de Van den Berch van Heemstede-stichting en het Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands Zeediensten.

Vensterplaat
Vormgever: Robert Damen

Informatieblokjes

Werkblad
Iris Boter