Leerdoelen
- De leerlingen kunnen aangeven waarom Hugo de Groot in zijn tijd een wonderkind genoemd werd;
- De leerlingen kunnen aangeven waarom Hugo de Groot levenslange gevangenisstraf kreeg en opgesloten werd op slot Loevestein;
- De leerlingen kunnen aangeven hoe Hugo de Groot uit het slot ontsnapt is en waarom hij verder als balling moest leven;
- De leerlingen kunnen aangeven welke ideeën Hugo de Groot had over van wie de zee is en wat deze ideeën nu nog betekenen;
- De leerlingen kunnen aangeven welke ideeën Hugo de Groot had over oorlog en vrede en wat deze ideeën nu nog betekenen;
- De leerlingen kunnen uitleggen waarom Hugo de Groot de pionier van het volkenrecht genoemd wordt.
Benodigde voorkennis
- De leerlingen kunnen de Tijd van Regenten en Vorsten op de tijdbalk plaatsen;
- De leerlingen kunnen met een kaart van Europa werken;
- De leerlingen kennen de begrippen 'de Republiek', stadhouder en raadpensionaris;
- De leerlingen zijn bekend met het feit dat de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden tachtig jaar strijd leverde met Spanje om een onafhankelijk land te worden;
- De leerlingen zijn bekend met het belang van de handel voor de Republiek.
- De leerlingen zijn in staat om opdrachten op internet op te zoeken.
Bijlage
- Handleiding voor de leerkracht: HdG_Handleiding_voor_de_leerkracht.pdf
-
Powerpoint: Powerpoint_HdG.pdf
Link naar de les
Download de complete les: Les_HdG.pdf