Rotonde rijksweg

Naamgeving
Het knooppunt Heerenveen is genoemd naar de nabijgelegen stad Heerenveen. Samen met het knooppunt Almere, knooppunt Hoogeveen en het knooppunt Gorinchem is het één van de weinige knooppunten die naar een grotere plaats zijn vernoemd.

Configuratie
Het knooppunt is ingericht als een regulier klaverblad zonder rangeerbanen. Er zijn niet zo heel veel knooppunten van dit type in Nederland, maar vanwege de lage intensiteit van het afslaand verkeer volstaat deze constructie. De A32 gaat hier over de A7 heen en beide snelwegen tellen 2x2 rijstroken. De A7 kent weefvakken tot aan Heerenveen-West, evenals de A32 tot aan Heerenveen-Centrum. Ten zuiden van het knooppunt is de omgeving bebouwd; naar het oosten ligt een bedrijventerrein. Naar het westen en noorden is de omgeving open met polders. Het knooppunt ligt op ongeveer zeeniveau.

Geschiedenis

De ombouw van het verkeersplein tot klaverblad in 1998.
Op 11 december 1953 opende het knooppunt Heerenveen als een verkeersplein (rotonde) met 6 afritten, tegelijk met de eerste rijbaan vanaf de Stobbengaasterweg. Op 31 december dat jaar opende de eerste rijbaan van de A32 tot aan Haskerdijken, en op 24 mei 1956 opende de A7 tussen het verkeersplein en Luxwoude, en de rijksweg 32 tot aan Oudeschoot met één rijbaan.

In 1973 startten werkzaamheden om de rijksweg 7 tussen Joure en Heerenveen om te bouwen tot autosnelweg. Op 19 november 1975 waren deze werkzaamheden voltooid. Op 10 juni 1998 werd het knooppunt Heerenveen als klaverblad geopend en op 30 juni 1999 werd het deel tussen Haskerdijken en het knooppunt Heerenveen verbreed naar autosnelweg. Op 6 september 1999 werd het deel tussen knooppunt Heerenveen en Ter Idzard van de A32 opengesteld, waarmee het knooppunt Heerenveen en de aansluitende wegvakken in zijn huidige vorm voltooid waren.