De Atlas Maior - Vensterles

60 minuten De Atlas Maior van Blaeu Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

Aan het einde van de les:

  • weten de leerlingen dat er in de zeventiende eeuw een grote belangstelling was voor kaarten en atlassen.
  • weten de leerlingen wanneer de Atlas Maior gemaakt is.
  • weten de leerlingen door wie de Atlas Maior gemaakt is.
  • kunnen de leerlingen vertellen wat de Atlas Maior bijzonder maakt.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Atlas
  • Kleurpotloden

Beoordeling

  • Aan de hand van de bespreking van het werkblad De Atlas Maior

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 7/8.

Illustratieverantwoording

Deze les is tot stand gekomen dankzij steun van de Van den Berch van Heemstede-stichting en het Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands Zeediensten.

Vensterplaat
Illustrator: Robert Damen

Informatieblokjes

  • Portret Willem Janszoon Blaeu (Wikimedia)
  • Portret Joan Blaeu (Wikimedia)
  • Foto Kaart van IJsland door Willem Jansz. Blaeu (Wikimedia)
  • Foto replica van De Batavia (Bataviawerf - Nationaal Scheepshistorisch Centrum/Jaap Roskam)
  • Afbeelding Wereldkaart uit de Atlas Maior (Amsterdam, Bijzondere Collecties)
  • Foto de 11-delige Atlas Maior in een luxe kastje (Amsterdam, Bijzondere Collecties)
  • Afbeelding model van drukpers (Wikimedia)
  • Foto globe Joan Blaeu (Wikimedia)

Werkblad
Iris Boter