Benodigdheden
- Vensterplaat Michiel de Ruyter
- Werkblad_michielderuyter.pdf - opslaan via rechtermuisknop
- Docentenhandleiding_michielderuyter.pdf - opslaan via rechtermuisknop
Leerdoelen
Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen dat de zeventiende eeuw een tijd was van grote zeeslagen en zeehelden.
- weten de leerlingen waarom er oorlog uitbrak op zee tussen Nederland en Engeland.
- weten de leerlingen dat Michiel de Ruyter de grootste zeeheld van zijn tijd is en dat hij zijn grootste succes had bij Chatham.
- weten de leerlingen dat Michiel de Ruyter een betere manier van oorlogvoeren op zee introduceerde en dat 'De Zeven Provinciën' zijn vlaggenschip was.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Beoordeling
- Aan de hand van de bespreking van het werkblad Michiel de Ruyter
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 7/8.
Illustratieverantwoording
Deze les is tot stand gekomen dankzij steun van de Van den Berch van Heemstede-stichting en het Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands Zeediensten.
Vensterplaat
Illustrator: Fred Marschall
Informatieblokjes
- Schooltv Beeldbankclip 'Michiel de Ruyter'
- De slag bij Ter Heyde door Jan Abrahamsz. van Beerstraten (Wikimedia)
- Foto van de spiegel van Michiel de Ruyters vlaggenschip De Zeven Provinciën (via www.de7-provincien.nl/bouw)
- Afbeelding brander (Wikimedia)
- De Vierdaagse Zeeslag door Pieter Cornelisz. van Soest (Wikimedia)
- Foto van de Chathambeker (Collectie Rijksmuseum, inv. nr. NG-NM-9659)
- Foto model van Michiels vlaggenschip De Zeven Provinciën (Wikimedia)
- Foto praalgraf Michiel de Ruyter (Wikimedia)
Werkblad