Benodigdheden
- Vensterplaat Patriotten
- Werkblad_De_patriotten.pdf - opslaan via rechtermuisknop
- Docentenhandleiding_De_patriotten.pdf - opslaan via rechtermuisknop
Leerdoelen
Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen dat Nederland de tweede helft van de achttiende eeuw een republiek was en werd bestuurd door stadhouder Willem V.
- weten de leerlingen dat er crisis was in de Republiek, er veel onvrede was en daardoor een groep kritische burgers opstond die zich patriotten noemden.
- weten de leerlingen dat de patriotten en de orangisten lijnrecht tegenover elkaar kwamen te staan.
- weten de leerlingen wat de patriotten wilden en hoe ze hun kritiek uitten.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- (Kleur)potloden
Beoordeling
Aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
J.J. de Wetstein Pfister (Nationaal Onderwijsmuseum, Dordrecht, © Noordhoff bv.)
Informatieblokjes
- Portret stadhouder Willem V (Wikimedia)
- Afbeelding pamflet 'Aan het volk van Nederland' (Wikimedia)
- Afbeelding vrijkorps De Vrijheid (Stadsarchief Dordrecht)
- Spotprent Keeshond (Iris Boter)
- Portret Wilhelmina van Pruisen (Wikimedia)
- Afbeelding van de aanhouding bij Goejanverwellesluis (Illustrator: De Wetstein Pfister. Nationaal Onderwijsmuseum, Dordrecht, © Noordhoff bv.)
Werkblad
Iris Boter