Lestip

Activiteit:
Onderwijsleergesprek over Beeldenstorm en het ontstaan van verschillende geloven, film bekijken, bezoeken en onderzoeken van een kerk.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten wat de kenmerken van de Beeldenstorm zijn.
Leerlingen weten op welke plaatsen in Drenthe de Beeldenstorm heeft gewoed.
L
esmateriaal:
Digibord, pen, papier.
Voorbereiding:
Geen.

In de klas
Introduceer het onderwerp door de leerlingen de schoolplaat 'Hagenpreken' te laten zien via: http://entoen.nu/beeldenstorm/beeld-en-geluid/schoolplaat-hagenpreken#beeld
Vraag de leerlingen te beschrijven wat ze zien. Laat daarna het filmpje zien over de Beeldenstorm via:
http://entoen.nu/beeldenstorm/beeld-en-geluid/vroeger--zo-de-beeldenstorm#beeld
Wanneer leerlingen denken te zien in de film wat ze ook hebben gezien op de afbeelding wordt de film gestopt. Geef kort uitleg over het houden van Hagenpreken en kijk vervolgens het filmpje af.

Laat de leerlingen de venstertekst over geloven lezen uit de Drentse onderwijscanon. Ze zullen lezen dat in een deel van Drenthe geen Beeldenstorm plaatsvond. Illustreer dit aan de hand van deze kaart:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Tachtigjarigeoorlog-1566.png
Bekijk met de leerlingen aan de hand van de kaart en google maps of de Beeldenstorm bij jullie in het dorp gewoed heeft. Schrijf een aantal woorden over de Beeldenstorm op het bord:
- Katholiek
- Protestant
- Kerk
- Hagenpreek
- Rijkdom
- Paus
- Dominee
De leerlingen schrijven bij elk woord op wat het met de Beeldenstorm te maken heeft en of de inwoners van hun eigen dorp er ook mee te maken kregen.

Actief / eropuit
In veel plaatsen is de kerk vrij toegankelijk. Ga met de leerlingen kijken bij de kerk in de omgeving van de school. Via http://www.groningerkerken.nl/index.php?s=3&m=10&id=38 is een kijkwijzer voor in de kerk voor leerlingen te vinden. Tijdens het bezoek aan de kerk kunnen de leerlingen deze kijkwijzer invullen. Of misschien is er wel een rondleiding te organiseren voor de klas? Bespreek terug in de klas wat de leerlingen is opgevallen aan de kerk. Wat voor soort kerk was het? Hoe weten ze dit? Waren er bijvoorbeeld veel beelden en mooi versierde ramen? Hoe komt het dat dit niet zo was?

Tips voor extra materiaal
De Stichting Oude Groninger Kerken heeft lesmateriaal gemaakt dat gebruikt kan worden in heel Nederland. Via een opdrachtenboekje maken de leerlingen kennis met verschillende soorten kerken en het kloosterleven. Kijk voor het lesmateriaal op: http://www.groningerkerken.nl/index.php?s=3&m=10&id=38.