Activiteit:
Woordweb, foto's kijken, lezen venstertekst, brief schrijven, over stellingen discussiëren.
Leerlingen kunnen zich op verschillende manieren inleven in het leven in een kolonie.
Leerdoel(en):
Leerlingen kunnen zich verplaatsen in kolonisten.
Leerlingen kunnen uitleggen hoe zij over de Maatschappij van Weldadigheid denken.
Lesmateriaal:
Digibord, pen en papier.
Voorbereiding:
Geen.
In de klas
Introduceer het onderwerp door klassikaal een woordweb te maken rondom het begrip armoede. De leerlingen mogen alles roepen waar ze bij armoede aan denken. Het woordweb wordt op het bord gemaakt. Laat de leerlingen vervolgens de tekst uit de Drentse Canon lezen over de Maatschappij van Weldadigheid en laat ze de afbeelding van Willemsoord zien via
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/e7/Kolonistenwoning_Willemsoor.jpg.
In de venstertekst staat veel informatie over het dagelijks leven van de mensen in de kolonie. De leerlingen gaan nu een brief schrijven. Ze doen alsof ze in de kolonie wonen, en een brief schrijven aan een familielid die nog in de stad woont. De brief gaat over het dagelijks leven in de kolonie. Hiervoor kunnen ze gebruik maken van de informatie uit het venster en eventueel informatie van internet. Bij het schrijven van de brief moeten ze goed rekening houden met de historische correctheid van wat ze opschrijven. Ze kunnen aandacht besteden aan: het werk, het huis, de kinderen, de kerk, de munt, etc. Als alle leerlingen klaar zijn kunnen een paar leerlingen hun brief voorlezen. De andere leerlingen luisteren goed of de brief historisch klopt.
Discussieer vervolgens met de leerlingen over de volgende 2 stellingen:
- Het is goed dat arme mensen verplicht in de kolonie moesten wonen en werken.
- De strenge regels in de kolonie waren hard nodig om de mensen op te voeden.
De leerlingen zetten steeds een bordje voor zich neer met daarop of ze voor of tegen de stelling zijn. De leerkracht geeft de leerlingen om de beurt het woord, zodat ze uit kunnen leggen of ze voor of tegen de stelling zijn.
Extra lesmateriaal
Via http://www.maandvandegeschiedenis.nl/40247/nl/bij-mij-om-de-hoek is extra lesmateriaal te vinden over arm en rijk.
Actief / eropuit
Op verschillende locaties is nog te zien hoe de kolonisten in de vrije en onvrije koloniën hun leven leidden. Het is voor leerlingen erg leerzaam om een bezoek te brengen aan Museum de Koloniehof in Frederiksoord. Het museum biedt een aansprekend totaaloverzicht van het ontstaan van de Maatschappij, het kolonistenleven en de toekomstplannen met betrekking tot behoud van dit unieke erfgoed. De expositieruimte is praktisch van opzet en biedt voldoende ruimte voor het rondleiden van groepen. Voor kinderen is er een museumspeurtocht waarmee een "Koloniediploma" behaald kan worden. Ook met de app http://annodrenthe.nu/route/1856506/Vrije-Kolonin kan een route worden gefietst met hetzelfde onderwerp.