Lestip

Activiteit:
Film kijken, lezen venstertekst, oorzaak/gevolg onderzoek, naar aanleiding van schoolplaat onderwijsleergesprek.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren de verschillen tussen gezondheidszorg vroeger en nu.
Leerlingen leren oorzaken en gevolgen voor het wantrouwen tegenover dokters.
Leerlingen leren waarom ziekenhuizen juist in de steden ontstonden.
Lesmateriaal:
Computer met internet, digibord, schema, schoolplaat.
Voorbereiding:
Schema maken voor leerlingen.

In de klas
Bekijk ter introductie op het onderwerp het filmpje van Klokhuis over het ziekenhuis via http://www.hetklokhuis.nl/onderwerp/ziekenhuis. Vroeger ging het heel anders als mensen ziek waren. Lees klassikaal de tekst uit de Drentse onderwijscanon over dokters in Drenthe. Laat de leerlingen 5 verschillen opschrijven tussen vroeger en nu op het gebied van gezondheidszorg. Bespreek deze verschillen. Zijn er ook overeenkomsten te vinden?
Uit de tekst blijkt dat er heel veel wantrouwen bestond tegenover de dokters. Hier is een aantal oorzaken voor te vinden in de tekst. Leg de leerlingen het principe van oorzaak en gevolg uit. Laat ze vervolgens een aantal oorzaken noemen voor het wantrouwen tegenover dokters. Eventueel kunt u hiervoor onderstaand schema als basis nemen.

Oorzaak  
Oorzaak Wantrouwen tegenover dokters
Oorzaak

Nadat u de oorzaken en gevolgen heeft besproken kunt u via
http://3.bp.blogspot.com/-UEBcmfJstcE/Tm3MHIbDQ8I/AAAAAAAAYt8/WJLtbbDq3rk/s1600/Middeleeuwse+stad.jpg
de schoolplaat van een stad in de Middeleeuwen bekijken. Houd met de leerlingen een onderwijsleergesprek. Waarom kwamen de eerste ziekenhuizen in de stad? Waarom kwam het eerste ziekenhuis in Drenthe dan pas in 1895? En wat zegt dit over het aantal ziekenhuizen in Drenthe?