Activiteit:
Onderwijsleergesprek, film kijken, venstertekst lezen, opdrachten werkbladen.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten waarom onderduiken noodzakelijk was. Leerlingen kunnen zich inleven in het dagelijks leven van een onderduiker.
Lesmateriaal:
Digibord, computer met internet.
Voorbereiding:
Werkbladen bekijken.
In de klas
Lees gezamenlijk de venstertekst onderduiken. Vraag de leerlingen wat zij weten over onderduiken. Kennen zij verhalen van bekenden of uit hun eigen familie? Wanneer de leerlingen er niet zelf mee komen leg dan de link naar Anne Frank.
Bekijk vervolgens de film http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040426_onderduiken01 , dit gaat over onderduiken in het algemeen. In het volgende fimpje komt een onderduiker zelf aan het woord: http://www.schooltv.nl/beeldbank/clip/20040426_onderduiken03 . In Drenthe zijn verschillende onderduiklocaties geweest zoals de onderduikersholen in Diever en Valthe. In de film zie je in een schoolklas tijdens een herdenking bij het onderduikershol in Diever http://www.youtube.com/watch?v=VjxBRLrSN80.
Hier zie je hoe het onderduikershol in Valthe er uit ziet: http://www.youtube.com/watch?v=RybapMBCmtg.
De leerlingen hebben nu voorkennis om met verschillende opdrachten aan de slag te gaan. Op deze website vindt u werkbladen over het onderwerp onderduiken: http://perdagwijzer.kennisnet.nl/onderduiken/pdf/onderduikadres-lesbrief.pdf.
Onderduiken betekende dat het leven zoals de kinderen het tot dan toe kenden veranderde. De meeste onderduikers hadden één kleine ruimte waarin ze verborgen werden. Laat de leerlingen nadenken over datgene wat ze in een onderduiksituatie het meest zouden missen.
Ter afsluiting van het onderwerp is het mogelijk om de film over Jacoba te bekijken. Informatie hierover is te vinden op http://www.filmfestival.nl/publiek/films/jacoba.
Extra
Sluit met dit venster aan bij de venstertekst over Dierenpark Emmen. In de tweede wereldoorlog zaten er onderduikers in het park. Zij woonden op de zolder bij de roofdieren en overleefden zo de oorlog. Meer hierover kun je lezen in het boek 'Vroeger bestaat nog' van Merel Thomes, Sis Hoek-Beugeling en Tineke Fietje. En kijk vooral ook op: http://www.4en5mei.nl/herinneren/sporen_van_de_oorlog/oorlogsspoor/74.
Actief / eropuit
Bezoek één van de onderduiklocaties. Wat is er gebeurd? Hoe zaten de mensen hier ondergedoken? En waarom zaten ze ondergedoken? Hoe is het afgelopen?
http://www.4en5mei.nl/herinneren/oorlogsmonumenten/monumenten_zoeken/?page=1.