Activiteit:
Onderwijsleergesprek over goed en fout, bekijken film, lezen venstertekst.
Leerdoel(en):
Leerlingen leren dat tussen goed en fout een heleboel grijstinten schuil gaan.
Lesmateriaal:
Digibord, computer met internet.
Voorbereiding:
Extra vragen onderwijsleergesprek maken, film bekijken en artikel lezen.
In de klas
Lees met de klas de venstertekst fout in de oorlog. Deze tekst is vooral gericht op NSB-ers die in de oorlog bijvoorbeeld hebben meegewerkt aan het oppakken van Joden. Het doel van deze les is om met elkaar te onderzoeken wat goed is en wat fout. Want is iemand die lid was van de NSB fout? Maakte alleen het lidmaatschap je fout of vinden de leerlingen dat een NSB-er meer fouten moet hebben gemaakt? En wat zou degene gedaan moeten hebben, voor we kunnen zeggen dat hij/zij fout in de oorlog was? En is iemand van het verzet goed? Wat maakt een verzetsstrijder goed? De term verzetsstrijder zegt eigenlijk al dat er strijd geleverd werd. Wat vinden de leerlingen dat een verzetsstrijder wel en niet mag? Vinden ze misschien dat er in oorlogstijd meer mag dan in vredestijd? En waarom?
Een prachtig perspectief biedt het verhaal van de verzetstrijder Gerrit Gunnink. In de tweede wereld oorlog heeft hij meegewerkt aan de moord op de jonge Pieter Hoppen waarvan het verzet vermoede dat hij fout was. De tekst is te lezen op:
http://www.eo.nl/magazines/visie/artikel-detail/ik-was-een-laffe-held
Verder zijn er filmfragmenten beschikbaar van Grunnink. De eerste betreft een uitzending van De Wereld Draai Door waarin Gerrit Gunnink uitlegt wat hij heeft gedaan. We zien een oude man met veel spijt http://dewerelddraaitdoor.vara.nl/media/63649
In het tweede fragment kun je zien dat het graf van Gerrit Gunnink wordt gevonden op aanwijzingen van Gerrit Gunnink http://www.youtube.com/watch?v=NfZNIIe1pZI
Zie YouTube voor meer fragmenten. De eindconclusie die je gezamenlijk kunt trekken is dat er tussen goed en fout een heleboel grijstinten schuil gaan.