Activiteit:
Onderwijsleergesprek over ontstaan natuurparken.
Leerdoel(en):
Leerlingen weten hoe een nationaal park tot stand komt.
Leerlingen kunnen uitleggen waarom het ene stuk natuur een nationaal park wordt en het andere niet.
Lesmateriaal:
Digibord.
Lees samen de venstertekst uit de Drentse Onderwijscanon. Vertel dat overal in de wereld u nationale parken te vinden zijn. Zij vormen een netwerk van belangrijke natuurgebieden die een speciaal kwaliteitskeurmerk hebben gekregen. In Drenthe zijn 3 natuurgebieden aangewezen als Nationaal Park. Het betreft Nationaal Park Dwingelelderveld, Nationaal Park Drents-Friese Wold en Drentse Aa Nationaal Park en Landschap:
http://www.nationaalpark-dwingelderveld.nl/documents/home.xml?lang=nl
http://www.drentscheaa.nl/documents/home.xml?lang=nl
http://www.np-drentsfriesewold.nl/documents/home.xml?lang=nl
Laat de leerlingen op internet een kijk- en vergelijkschema maken. Stel een aantal vragen zoals: Wie beheert het nationale park, waar ligt het nationale park, waarom wordt juist dit stuk land beschermd? Welke natuur zijn er te vinden in het park, welke dieren en planten komen er voor? Welke kenmerken zorgen er voor dat een stuk natuur omgevormd wordt tot nationaal landschap? Bespreek de uitkomsten met de leerlingen. In de eigen omgeving van de leerlingen zijn ook natuurgebieden te vinden. Welke natuurgebieden vinden zij de moeite waard om te bewaren, of juist niet? Wat vinden de leerlingen van het beschermen van natuurterreinen? Is het goed dat ze beschermd worden of zien ze liever een groot winkelcentrum of pretpark op diezelfde plek?
Bekijk ook het filmpje over de herinrichting van het Dwingelderveld:
http://www.youtube.com/watch?v=3jJznTgNhtQ.
Wat vinden de leerlingen van het actief natuurmaken van landbouwgronden?
Actief
Bezoek een nationaal park of juist het gebied waar de leerlingen een nationaal park van willen maken. Kijk samen met de leerlingen of ze de kenmerken die in de klas onderzocht zijn ook herkennen.