Voor leerkrachten

Het lokale canonvenster Handel. Pakhuizen aan het water sluit aan bij:

Tijdvakken

Tijd van regenten en vorsten, 1600-1700

Kenmerkende aspecten

  • de opkomst van handel en ambacht die de basis legde voor het herleven van een agrarisch-urbane samenleving
  • wereldwijde handelscontacten, handelskapitalisme en het begin van een wereldeconomie
  • het begin van de Europese overzeese expansie
  • de bijzondere plaats in staatkundig opzicht en de bloei in economisch en cultureel opzicht van de Nederlandse Republiek

Kernbegrippen

Gouden Eeuw - handel - handelaar / koopman - gracht - pakhuis - koopmanswoning / herenhuis - stapelmarkt - Oostzee / moederhandel - wereldhandel - VOC - WIC - driehoekshandel

Landelijk canonvensters

De VOC. Overzeese expansie 1602-1799

Lesmethodes

School WO-lesmethode Aansluitende lessen
Stadskwartier*
Calvijnschool*
De Wel
Naut/
Meander/
Brandaan
(Malmberg)

Groep 6, Brandaan, thema 1 (Handel overzee), les 1 (Handel in Amsterdam) , stap2 (Aan de Amsterdamse grachten) - lesstofvervangend
Groep 8, Brandaan, thema 1 (De Gouden Eeuw), les 1, (Een Rijke Republiek), stap 1 (Rijk in Amsterdam) - lesstofvervangend

Kompas

 

Wijzer! Tijd
Natuurzaken

Groep 5, Natuurzaken, thema 2 (Het lichaam), les 3 (Machines voor extra spierkracht, 'Katrol') - WB-opdr 2 katrol en hefboom

Groep 6, Wijzer! Tijd, Hoofdstuk 1 (regenten en vorsten), les 4 Eten uit verre landen 'Thee uit Azië') - WB-opdr 6 Thee vervangen door koffie/Houwink). Kies je taak 3 (folder) en Kies je taak 4 (theeproeverij/koffieproeverij)

Tolter* Alles-in-1 Groep 7, Project De Gouden Eeuw. week 1, Film 1: Leven in de Gouden Eeuw + weekwoorden (pakhuis)

Annefrankschool*
De Akker*
Toermalijn*
Stadskwartier*

Topondernemers
Topcanon

Groep 7/8 Thema 1 Reizen, kaart 3
Groep 7/8 Thema 7. Ik, jij, wij , Kaart 6 (Gouden Eeuw)


Woldstroom

Argus Clou ?

Sprinkels*
Beatrixschool*

De Zaken
(Zwijsen)
Groep 6, Tijdzaken, thema 1 (Regenten en vorsten), les 2 (De haven-blz Van het schip naar het pakhuiz) - WB-opdr 5 en 6, BORD-opdr 'Quiz' en 'Op de goede plaats'
Groep 8, Tijdzaken
, thema 1 (Regenten en vorsten), les 2 (Handel) - lesstofverrijkend (mbt soorten handelsprodukten) - opdracht 1, 3, 4, 6, BORD-opdr 'Vangen!' (produkten)

Reestoeverschool*

Blink Wereld  

Kerndoelen-uitwerking

leerdomein Wereldoriëntatie: Natuur en techniek

  • 44: De leerlingen leren bij producten uit hun eigen omgeving relaties te leggen tussen de werking, de vorm en het materiaalgebruik.
  • 47: De leerlingen leren over de ruimtelijke inrichting van de eigen omgeving.
  • 51: De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling.
  • 52: De leerlingen leren over een kenmerkend aspect van het tijdvak regenten en vorsten: het ontstaan van handelskapitalisme en wereldwijde handelscontacten.
  • 53: De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Meppeler geschiedenis binnen de context van de vaderlandse geschiedenis.

leerdomein Kunstzinnige Vorming:

  • 56: De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.