Anne Frank - Vensterles

60 minuten Anne Frank Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

Aan het einde van de les:

  • weten de leerlingen wie Anne Frank was.
  • weten de leerlingen dat ze waarom Anne samen met haar ouders en zus moest onderduiken.
  • weten de leerlingen waar Anne ondergedoken zat en met wie.
  • weten de leerlingen dat Anne de oorlog niet heeft overleefd, maar dat ze door haar dagboek wereldberoemd is geworden.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • (Kleur)potloden

Beoordeling

Aan de hand van de bespreking van het werkblad

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van Anne Frank, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisafleveringen over Anne Frank.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat over Anne Frank.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat
Dirk van der Maat

Informatieblokjes

  • Foto van het dagboek van Anne Frank
  • Foto van een Davidster
  • Foto van het pand aan de Prinsengracht (Wikimedia)
  • Foto van de draaibare boekenkast (Foto Anne Frank Stichting)
  • Foto van de kamer van Anne (Anne Frank Stichting)
  • Foto van Otto Frank (© AFF Basel CH / AFS Amsterdam NL)
  • Foto van Edith Frank (© AFF Basel CH / AFS Amsterdam NL)
  • Foto van Margot Frank (© AFF Basel CH / AFS Amsterdam NL)
  • Foto van Peter van Pels (© Anne Frank Stichting Amsterdam)
  • Foto van Miep Gies (© AFF Basel CH / AFS Amsterdam NL)
  • Foto van voedselbonnen (Wikimedia)

Werkblad
Iris Boter