Jan Paul Schutten:
Voor het schrijven van een verhaal heb je twee dingen nodig: een hoofdpersoon en een vat vol ellende, oftewel een probleem. Hoe origineler je probleem, hoe origineler je verhaal. Hoe spannenderde je probleem, hoe spannendere je verhaal. Maar zorg er niet voor dat je probleem direct opgelost wordt, want dan is je verhaal alweer voorbij. Maar op het allerlaatste moment moet het altijd weer goed komen.
Jozua Douglas:
Als je een verhaal spannender wilt maken, breng dan vertraging aan. Laat alles langzaam gebeuren en dan blijft het lekker lang spannend. Je kunt details gebruiken, wat ruik je , wat voel je. Maar ook hoe voelt de hoofdpersoon zich, hoort hij zijn hartslag, at is zijn ademhaling, heeft zijn zweet dat over zijn rug druipt?
Mell Wallis de Vries:
Probeer alles wat er met de hoofdpersoon gebeurd zelf mee te maken. Wordt je hoofdpersoon vastgebonden, bindt jezelf ook vast. Heeft je hoofdpersoon ademnood, houdt je adem zo lang mogelijk in. Je moet voelen hoe hij zich ook voelt, maar denk wel goed na voordat je iets doet.
Jacques Vriens:
Denk na over het einde van je verhaal. Je moet weten waar je naar toe wil met je verhaal. En lees je eigen verhaal hardop voor. Zo zie je eventuele fouten of zinnen die verkeerd in elkaar over lopen. Houd alles altijd logisch in de tijd.
Anna Walz:
Laat je hoofdpersoon ook fouten en ruzie maken. Het wordt heel erg saai als iedereen altijd alles goed wilt doen. zorg ervoor dat je hoofdpersonen ook dingen vergeten en dan krijg je een veel spannender verhaal.
Dick van der Heuvel:
Zorg ervoor dat het nooit saai wordt. ´Een man komt het huis binnen, laats iets in het huis gebeuren.´ `Een man gaat in een stoel zitten, laat iets met de stoel gebeuren.´ Zo zorgt je ervoor dat je scène nooit saai wordt.
- Voorkom veel herhaling. ‘En toen deden ze dit. En toen gingen ze hierheen, enz.
- Maak gebruik van alinea’s, anders wordt het heel lastig lezen voor de lezer.
- Schrijf gesproken teksten op tussen aanhalingstekens.
‘Help me!’ roept Mees.
‘Dit klopt niet,’ zegt Anne.
- Blijf in dezelfde tijd schrijven. De Tijd Van staat geschreven in de tegenwoordig tijd. Gebruik in alle zinnen dus deze tijd en gebruik dus niet stiekem de verleden tijd.
SCHRIJFTIPS
Hoe schrijf je een goed boek?
De Tijd Van - SAMENVATTING
Het verhaal gaat over Anne. Een meisje dat in groep 8 zit van de basisschool. Ze is erg slim en blinkt vooral uit in het vak geschiedenis. Ze is daarom al heel erg blij dat ze met de hele klas naar het museum gaat.
Maar Anne is het meisje dat door iedereen gepest wordt, vooral door Mees en Lise, de populaire kinderen uit haar klas. Ze denken dat het stoer is om iemand te pesten die slimmer is dan zijzelf. Dagelijks wordt Anne fysiek en mentaal gepest.
Ook thuis is de situatie niet perfect. Een paar jaar geleden is de vader van Anne overleden aan kanker. Haar moeder heeft het niet erg breed. Hierdoor is het niet mogelijk voor Anne om mee te gaan naar het uitje naar het museum. Anne doet er alles aan om mee te mogen naar het museum. Uiteindelijk weet ze in de bus te komen en rijdt stiekem mee naar het museum.
En dan blijkt ook nog eens VOC grootste zeevader uit zijn schilderij zijn ontsnapt. Hij zweeft een beetje rond door het heden en valt Anne telkens lastig. Hij wil wraak nemen op Anne, omdat ze alles weet uit de geschiedenis. Hij wil haar de geschiedenis zelf laten mee maken.
In het museum worden de kinderen eerst rondgeleid door een gids. De meeste kinderen vinden de rondleiding super saai, maar Anne kijkt geïnteresseerd rond. Op eens begint er iemand op een schilderij te bewegen. Ze lopen net door de gang met schilderijen uit de Gouden Eeuw. Anne kijkt naar het schilderij dat zo vreemd beweegt. Eerst komt Mats bij haar staan. Ze kijken naar het vreemde schilderij dat beweegt. Mees en Lise komen ook bij de twee staan. Maar dan worden ze plotseling door het schilderij opgeslurpt.
Anne, Mees, Lise en Mats belanden in vijf verschillende tijdvakken, de Tweede Wereldoorlog, de Middeleeuwen, de Romeinen, de Industriële Revolutie en de Gouden Eeuw. Ze kunnen ontsnappen uit deze tijd wanneer een van de vier kinderen het juiste jaartal zegt.