Benodigdheden
- Vensterplaat Haven van Rotterdam
- Werkblad_havenvanrotterdam.pdf - opslaan via rechtermuisknop
- Docentenhandleiding_havenvanrotterdam.pdf - opslaan via rechtermuisknop
Leerdoelen
Aan het einde van de les:
- weten de leerlingen dat de haven van Rotterdam de grootste haven van Europa is.
- weten de leerlingen waarom Rotterdam de natuurlijke plek is voor de belangrijkste haven van Europa.
- kunnen de leerlingen kort uitleggen hoe Rotterdam, die ooit begon als een klein vissershaventje, heeft kunnen uitgroeien tot zo'n belangrijke haven.
- kunnen de leerlingen uitleggen waarom het belangrijk is dat de haven van Rotterdam kan blijven groeien.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Beoordeling
Aan de hand van de bespreking van het werkblad.
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van de haven van Rotterdam, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over de haven van Rotterdam.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat over de haven van Rotterdam.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Deze les is tot stand gekomen dankzij steun van de Van den Berch van Heemstede-stichting en het Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands Zeediensten.
Vensterplaat
Wim Euverman
Informatieblokjes
- Foto containerschip (foto: Teun van den Dries, Istockphoto)
- Kaartje van de haven van Rotterdam 1340 (Via Engelfriet)
- Kaartje van de Nieuwe Waterweg (wikimedia)
- Foto van ijzererst (Wikimedia)
- Foto opslagtank voor olie (Wikimedia)
- Foto van een olieraffinadrij (Wikimedia)
- Foto van de aanleg van de Tweede Maasvlakte (via entoen.nu)
- Kaartje van de Betuwelijn (Wikimedia)
- Foto van de skyline van Rotterdam (T. Houdijk 2005)
Werkblad
Iris Boter