Benodigdheden
Leerdoelen
- De leerlingen leren over de betekenis van de drie heilige geschriften: Bijbel, Koran en Tenach
- De leerlingen leren over het belang van een Nederlandse vertaling van de Bijbel
- De leerlingen leren over de invloed van de Bijbel op de Nederlandse taal
- De leerlingen leren over de relatie tussen de drie monotheïstische godsdiensten: islam, christendom en jodendom.
- De leerlingen leggen verbanden met het nu
Randvoorwaarden
- Computers/tablets met internet
- Computers met een opmaakprogramma
- Voor elke leerling een werkblad
Beoordeling
- Aan de hand van de bespreking van het werkblad
Lesactiviteiten
Introductie
-
Er zijn twee opties om het onderwerp te introduceren: het bekijken en bespreken van de vensterplaat of het bekijken en bespreken van de klokhuisfilm over de Statenbijbel.
Zijn er grote culturele verschillende in de klas of op het gebied van levensbeschouwing, dan biedt de vensterplaat over de Statenbijbel meer aanknopingspunten voor eigen inbreng van de leerlingen dan de klokhuisfilm.
Kern
- De leerlingen maken individueel of in tweetallen de opdrachten van het werkblad. In de handleiding staan extra suggesties voor verdieping of verbreding van het programma.
Afsluiting
- Bespreek klassikaal het werkblad en laat de leerlingen hun antwoorden en uitwerkingen presenteren.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Illustrator: Roelof van der Schans
Werkblad
- Statenbijbel, gedrukt te Middelharnis, 19e/20e eeuw, naar voorbeeld uit 1657
- Elias gevoed door de raven, icoon - Grieks Orthodox
- Het offer van Abraham, c. 1612, Pieter Lastman - Rembrandthuis
- Mozes en de tafelen der wet - bron onbekend