Vensters op de Wereld (canon voor wereldburgerschap) is ontwikkeld door NCDO (in 2017 beëindigd). Het idee ontstond na het succes van de historische en culturele canon van Nederland. Deze is ontwikkeld in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en werd op 3 juli 2007 gepresenteerd. Wereldburgerschap is een veelomvattend concept en moeilijk af te bakenen. Handvatten zijn daarom nuttig voor leraren, leraren in opleiding, opleiders, auteurs van leermiddelen en anderen. Vensters op de Wereld biedt deze handvatten.
- Docenten in het primair en voortgezet onderwijs kunnen de Vensters op de Wereld gebruiken om individueel of gezamenlijk te reflecteren op het eigen onderwijs en waar nodig aanpassingen te maken voor hun lessen. Docenten kunnen zelf bepalen hoe ze de wereldcanon gebruiken.
- Docenten op lerarenopleidingen (van pabo's tot eerstegraadsopleidingen in relevante vakken) kunnen de Vensters op de Wereld tot onderwerp maken van hun lessen. Dat nodigt toekomstige leraren uit tot pedagogische reflectie: hoe wil ik dat jongeren zich op de wereld oriënteren? Hoe sta ik tegenover de gekozen invalshoeken in de canon? Wat zou ik anders doen en waarom?
- Sleutelfiguren in de vakorganisaties van leraren en verenigingen van schoolvakken kunnen de vensters toelichten en ter discussie stellen op conferenties en studiedagen. Zo kunnen ze andere leraren enthousiasmeren voor wereldburgerschap in het onderwijs.
Zie: Vensters op de wereld - Canon voor wereldburgerschap (pdf)