Juf Debby winnares van De Nieuwe Schoolstrijd

Actueel

VoorleeswedstrijdDe finale van De Nieuwe Schoolstrijd, de voorleeswedstrijd voor juffen en meesters, is gewonnen door juf Debby Haring van basisschool Andreashof in Kwintsheul (ZH). Ze mag zich 'Beste voorleesjuf van Nederland' noemen. De meesters Gerard Veldhuizen (IJsselstein) en Hans Schepers (Ossendrecht) veroverden plaats twee en drie. De finale werd gehouden in het Archeon in Alpen aan den Rijn. Tweede Kamervoorzitter Gerdi Verbeet heeft de hoofdprijs uitgereikt.

De finalekandidaten waren (in willekeurige volgorde):

Kandidaat

School

Plaats

Juffrouw Toke Zwinkels

Julianaschool

Winterswijk

Juffrouw Astrid Memelink

OBS de Kooi

Eelde

Meester Hans Schepers

Bs De Meulenrakkers

Ossendrecht

Juffrouw Esther Koudijs

PCBS De Regenboog

Zeewolde

Juffrouw Sanne Reijans

Bs De Berensprong

Herkenbosch

Juffrouw Debby Haring

Bs Andreashof

Kwintsheul

Meester Gerard Veldhuizen

OLV van Fatimaschool

IJsselstein

Een deskundige jury bepaalde wie gekroond werd tot 'Beste voorleesjuf of -meester van Nederland'. De jury bestond uit Jacques Vriens (schrijver), Liesbet Vreys (Stichting Lezen Vlaanderen), Philip Freriks (journalist en voormalig presentator NOS Journaal) en Hubert Slings (neerlandicus en directeur Stichting entoen.nu). De presentatie van de middag was in handen van Sipke Jan Bousema.

In totaal hebben ruim honderd leerkrachten zich opgegeven om mee te doen aan de wedstrijd voor leerkrachten. De vervolgrondes werden georganiseerd door lokale bibliotheken en de Provinciale Service Organisaties. De leerkrachten hebben naast hun wedstrijd op school, ook meegedaan aan een vervolgronde in de regio.

De Nieuwe Schoolstrijd is een project van Stichting Lezen en het Sectorinstituut Openbare Bibliotheken in samenwerking met Stichting entoen.nu. De betrokken organisaties willen met deze wedstrijd leerkrachten uit de groepen 5, 6, 7 en 8 in het basisonderwijs uitdagen om voor te lezen uit kinder- en jeugdboeken die horen bij de vijftig vensters van de cultuurhistorische canon van Nederland. Kinderen maken hierdoor op een speelse manier kennis met literaire boeken over onze geschiedenis.

Stichting Lezen vestigt sinds het begin van de jaren negentig de aandacht op het belang van voorlezen. De Nieuwe Schoolstrijd is een project in het kader van Kunst van Lezen en wordt financieel mogelijk gemaakt door het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.