De Romeinse Limes - Vensterles

60 minuten De Romeinse Limes Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

Aan het einde van de les weten de leerlingen:

  • wanneer er Romeinen in ons land waren, hoe we de grens van het Romeinse rijk noemen en welke rivier de noordgrens van het rijk vormde.
  • dat de Romeinen een groot en sterk leger hadden om de grens te bewaken én dat er ook Germanen in meevochten.
  • waar het grootste Romeinse legerkamp in Nederland was en hoe dat heette.
  • dat de mensen hier veel geleerd hebben van de Romeinen. Ook kunnen zij hier enkele voorbeelden van noemen.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • (Kleur)potloden

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat
Illustrator: Robbert Damen; met dank aan uitgeverij Big Balloon. Deze plaat staat ook in Van Toen tot Nu deel 1.

Informatieblokjes

  • Kaart Romeinse Limes (De Bosatlas van de geschiedeniscanon. Noordhoff Uitgevers, Groningen)
  • Foto Romeinse wachttoren (Wikimedia)
  • Foto Romeinse soldaten (Via Flickr)
  • Illustratie Romeinse soldaat (Iris Boter)
  • Foto van de resten van een Romeins schip (Hollandse Hoogte)
  • Foto van een Romeinse weg (Wikimedia)
  • Foto van een Romeinse mijlpaal (Museon, Den Haag)
  • Foto van een Romeins badolieflesje (Thermen Museum Heerlen)
  • Foto van een Romeinse munt (Wikimedia)

Werkblad: Iris Boter