Benodigdheden
- Vensterplaat Romeinse Limes
- Werkblad_romeinselimes.pdf - opslaan via rechtermuisknop
- Docentenhandleiding_romeinselimes.pdf - opslaan via rechtermuisknop
Leerdoelen
Aan het einde van de les weten de leerlingen:
- wanneer er Romeinen in ons land waren, hoe we de grens van het Romeinse rijk noemen en welke rivier de noordgrens van het rijk vormde.
- dat de Romeinen een groot en sterk leger hadden om de grens te bewaken én dat er ook Germanen in meevochten.
- waar het grootste Romeinse legerkamp in Nederland was en hoe dat heette.
- dat de mensen hier veel geleerd hebben van de Romeinen. Ook kunnen zij hier enkele voorbeelden van noemen.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- (Kleur)potloden
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Illustrator: Robbert Damen; met dank aan uitgeverij Big Balloon. Deze plaat staat ook in Van Toen tot Nu deel 1.
Informatieblokjes
- Kaart Romeinse Limes (De Bosatlas van de geschiedeniscanon. Noordhoff Uitgevers, Groningen)
- Foto Romeinse wachttoren (Wikimedia)
- Foto Romeinse soldaten (Via Flickr)
- Illustratie Romeinse soldaat (Iris Boter)
- Foto van de resten van een Romeins schip (Hollandse Hoogte)
- Foto van een Romeinse weg (Wikimedia)
- Foto van een Romeinse mijlpaal (Museon, Den Haag)
- Foto van een Romeins badolieflesje (Thermen Museum Heerlen)
- Foto van een Romeinse munt (Wikimedia)
Werkblad: Iris Boter