De wal met daaraan evenwijdig een 45 meter brede gracht verbond de oever van de Waal met die van de Neder-Rijn. Het retranchement lag precies in het tracé van het al eerder door Gerard Passavant ontworpen Pannerdensch Kanaal. Er was maar weinig voor nodig om de gracht om te vormen tot een kanaal en zo de afvoer naar Neder-Rijn en IJssel te vergroten. In 1706 werd dit plan uitgevoerd. De gracht werd verbreed tot 90 meter en aan beide uiteinden verlengd zodat hij aansloot op de Waal en de Neder-Rijn. Na veel aandringen van de bewoners van Pannerden, Herwen en Aerdt werd aan de oostoever een dijk aangelegd.
In augustus 1707 veroorzaakte een hoogwatergolf een doorbraak van de verzwakte Waaldijk in de bovenmonding van het Pannerdensch Kanaal en versnelde daarmee de laatste fase van de graafwerkzaamheden. Voor het eerst voer een Samoureus door het nieuwe kanaal. Daarmee was het Pannerdensch Kanaal een feit. In de jaren na 1707 schuurde het kanaal door de hoge stroomsnelheden steeds dieper uit. Hierdoor werden de oevers en nieuwe dijken bedreigd. Ter bescherming werden de oevers voorzien van bleeswerken en de schaardijken van pakwerken van rijshout. In 1709 waren de werken klaar. De aanleg van het Pannerdensch Kanaal kostte in totaal ongeveer 125.000 gulden.