Geschiedenis van de kerk van Groesbeek
In de Groesbeekse kerk vereren de mensen al eeuwenlang de heiligen Cosmas en Damianus. In de zestiende eeuw is er in Midden-Europa veel kritiek op de katholieke kerk. Luther en Calvijn stellen de misstanden aan de kaak. Zij willen de kerk hervormen. Het komt tot een scheuring. Vanaf dat moment zijn er twee groepen: de katholieken en de protestanten. De Heren van Groesbeek staan aan de kant van de Spaanse koning. Die blijven katholiek. De protestantse Prins Maurits verovert in 1591 Nijmegen en omstreken op de Spanjaarden. De Heren van Groesbeek verblijven meestal in de katholieke Zuidelijke Nederlanden (België).
Petrus Calcarius
In 1612 is Petrus Calcarius de eerste Groesbeekse dominee. Latere dominees werken ook in Beek en Heumen. De katholieken raken de kerk kwijt. Wel kunnen ze in Wyler en Kranenburg terecht. Pas na de bouw van een houten schuurkerk kunnen de katholieken weer in het eigen dorp naar de kerk. Het mag eigenlijk niet. Maar bijna niemand zegt er iets van.
Bronnen en verder lezen:
- G.G. Driessen, Het Rijke Roomse Leven van de Groesbeekse parochie Cosmas en Damianus (Groesbeek 2004).
- G.G. Driessen en J.D.G. Montenberg, Oud Groesbeek in woord en beeld (Nijmegen/Groesbeek 1980), p. 54-69.
- H.W. Smit, 'Kijken in het verleden', in: 1954-1979, 25 jaar Protestantse kerk in Groesbeek (Groesbeek 1979).
- G.G. Driessen, Geschiedenis van Groesbeeks oudste kerk en van 400 jaar protestantse gemeente 1612 -2012, (Groesbeek 2012).
Rechten
Vereniging Heemkundekring Groesbeek, CC-BY-NC