De Hanze - Vensterles

60 minuten De Hanze Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

Aan het einde van de les:

  • kunnen de leerlingen de tijd van de Hanze plaatsen op de tijdbalk op het leerlingenwerkblad.
  • weten de leerlingen dat de Hanze een verbond was van Noord-Europese steden.
  • weten de leerlingen hoe het verbond van Hanzesteden ontstaan is.
  • kunnen de leerlingen enkele belangrijke Nederlandse Hanzesteden noemen.
  • weten de leerlingen wat een koggeschip is.

Randvoorwaarden

  • Atlas
  • Internet
  • Kleurpotloden
  • Voor elke leerling een werkblad

Beoordeling

  • Aan de hand van de bespreking van het werkblad De Hanze

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaten.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 7/8.

Illustratieverantwoording

Deze les is tot stand gekomen dankzij steun van de Van den Berch van Heemstede-stichting en het Vaderlandsch Fonds ter aanmoediging van 's Lands Zeediensten.

Vensterplaat
Illustrator: ivan & ilia

Informatieblokjes

  • Kaart De Hanze (De Bosatlas van de geschiedeniscanon/ Noordhoff Uitgevers, Groningen)
  • Foto Koggeschip (www.kamperkogge.nl)
  • Schoolplaat De Hanze door Isings (Nationaal Onderwijsmuseum)
  • Foto tonnen (Rechtenvrij via www.imageafter.com)
  • Foto De IJsselkade Kampen (Linda Bos)
  • Foto stadspoort Kampen (Wikimedia)
  • Afbeelding middeleeuwse hijskraan (Bayerische Staatsbibliothek, München, Cod. Lat. 23638 f. 11v.)

Werkblad: Iris Boter