Benodigdheden
- Vensterplaat Indonesië
- Werkblad_Indonesië.pdf - opslaan via rechtermuisknop
- Docentenhandleiding_Indonesië.pdf - opslaan via rechtermuisknop
Leerdoelen
- Aan het einde van de les weten de leerlingen dat Indonesië een kolonie van Nederland was.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen dat de Japanners Nederlands-Indië van 1942 tot 1945 bezetten én wat Jappenkampen waren.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen dat Soekarno in augustus 1945 namens het Indonesische volk de onafhankelijkheid uitriep.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen wat de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog is.
- Aan het einde van de les weten de leerlingen dat in 1949 de soevereiniteitsoverdracht getekend werd.
Randvoorwaarden
- Internet
- Voor elke leerling een werkblad
- Kleurpotloden
Beoordeling
Aan de hand van de bespreking van het werkblad.
Lesactiviteiten
Introductie
- Introduceren van Indonesië, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering over Indonesië.
Kern
- Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat over Indonesië.
- Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.
Afsluiting
- Werkblad bespreken
- Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.
Illustratieverantwoording
Vensterplaat
Camila Fialkowski
Informatieblokjes
- Foto 'HMS Exeter wordt aangevallen' (Wikimedia)
- Foto vrouwenkamp Kampong Makassar (Wikimedia)
- Foto Soekarno (Wikimedia)
- Foto 'Het tekenen van de soevereiniteitsoverdracht' (Collectie Het Nationaal Archief)
- Foto vlag van de Republiek Indonesië (wikimedia).