Napoleon Bonaparte - Vensterles

60 minuten Napoleon Bonaparte Groep 5 en 6 Groep 7 en 8

Benodigdheden

Leerdoelen

  • Aan het einde van de les weten de leerlingen dat Nederland een 'Franse Tijd' gekend heeft en weten ze deze tijd te plaatsen op de tijdbalk.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen wie Napoleon Bonaparte was. Ook weten ze wie Lodewijk Napoleon was.
  • Aan het einde van de les kunnen de leerlingen in eigen woorden uitleggen wat Napoleon betekend heeft voor de geschiedenis van Nederland.
  • Aan het einde van de les weten de leerlingen waar, wanneer en door wie Napoleon voorgoed verslagen werd.

Randvoorwaarden

  • Internet
  • Voor elke leerling een werkblad
  • Kleurpotloden

Beoordeling

Aan de hand van de bespreking van het werkblad

Lesactiviteiten

Introductie

  • Introduceren van het onderwerp, bijvoorbeeld door het klassikaal bekijken van de Klokhuisaflevering.

Kern

  • Doornemen/bespreken van de verschillende onderdelen op de vensterplaat.
  • Individueel of in groepjes maken van de vragen en opdrachten op het werkblad.

Afsluiting

  • Werkblad bespreken
  • Ervaringen van de kinderen bespreken, bijvoorbeeld aan de hand van de 'sleutelvragen' in de canonclip voor groep 5/6 of 7/8.

Illustratieverantwoording

Vensterplaat
Wim Euverman

Informatieblokjes

  • Schoolplaat Franse troepen over de Lek (Noordhoff Uitgevers, Groningen | Collectie Nationaal Onderwijsmuseum, Rotterdam.)
  • Portret Napoleon Bonaparte (Photo RMN/Christian Jean/89-002118/T184)
  • Portret Lodewijk Napoleon (Wikimedia)
  • Foto Paleis op de Dam (Wikimedia)
  • Foto officiële kilogram (Collectie Rijksmuseum Amsterdam)
  • Afbeelding botsing paarden en koetsen (Iris Boter)
  • Afbeelding Slag bij Waterloo (Collectie: Rijksmuseum, Amsterdam / SK-A-1115 / J.W. Pieneman, Slag bij Waterloo)

Werkblad
Iris Boter