Deze canon gaat over de jager-verzamelaars, en start rond -10000 v.Chr. Een oude kaart van Nederland toont het landschap aan. De mensen leefden in kleine groepen bij elkaar er waren nog geen steden, en ze leefden van de natuur. De jager-verzamelaars waren zelfvoorzienend ze leefden van jagen en verzamelen van eetbare planten, ze gebruikten werktuigen van steen, been en hout. Ze leefden nomadisch, dat betekent dat ze niet op een plaats verbleven, maar dat ze rondtrokken. Ze hadden relatief weinig spullen omdat ze veel rondreisden. De jager-verzamelaars leefden niet in huizen maar in grotten of zelfgemaakte hutten.
Kenmerken: Ze leefden van de jacht en de eetbare planten die ze vonden ze hadden daardoor een grote kennis van de natuur, en trokken van plek naar plek (nomadisch bestaan). Sterke rolverdeling, de man was de jager de vrouw de verzamelaar. Kerndoel 52 tijdvakken, hoort bij alle onderdelen van deze canon.
Lesactiviteit; De eerste kano van Pesse gevonden uit dit tijdsblok, een mesolithische boomstamkano. Met jonge kinderen is het leerzaam om een drijven/zinken activiteit te doen met een kano, en andere voorwerpen. Ook kun je beeldend aan de slag met een kano. - hoe zag de jager-verzamelaar eruit? Maak met verschillende je eigen jager-verzamelaar. bron: dehondrug.nl -neem voorwerpen van lang geleden en vergelijk ze met voorwerpen van nu. Hiermee boor je het besef van tijd aan bij kinderen. Kerndoel 51. -Vanuit het historisch redeneren ga je de vergelijking aan, jonge kinderen hebben nog weinig besef van tijd maar door voorwerpen te vergelijken zien ze overeenkomsten en verschillen. Hoe zag een mes er vroeger uit, en hoe ziet het er nu uit? Hierover ga je het gesprek aan.
Tip: Breng eens een bezoekje aan het Hunebedcentrum in Borger.
Bron:
Geraadpleegd op 10 maart 2024. Visser, Y. (2023, September 6). Jagers-verzamelaars (en de eerste boeren). Historiek. https://historiek.net/jager-verzamelaars-kenmerken-voorbeelden/158145/
Van Der Sanden, W. (2018). Geschiedenis van Drenthe een archeologisch perspectief. koninklijk van gorcum.
Geraadpleegd op 30 april 2024. www.onderzoekendgeschiedenisonderwijs.nl