Leerdoelen
- De leerling kan Nederland als deel van het Romeinse Rijk plaatsen.
- De leerling kan de locatie van Romeinse forten verklaren.
- De leerling kan de Limes in Nederland weergeven op een kaart.
- De leerling kan vestigingsplaatsvoordelen van steden (castra) noemen.
- De leerling kan de werking van een aquaduct uitleggen (extra opdracht).
Benodigde voorkennis
- Algemene kennis over de aanwezigheid van Romeinen in Nederland
- Werken met de atlas en het atlasregister
- Schaalrekenen
Randvoorwaarden
- Beschikbaarheid van atlas en kleurpotloden
- Eventueel: beamer of digitaal schoolbord om kaarten te projecteren
- De les over de Romeinse Limes is een op zichzelf staande les die bij verschillende onderwerpen aansluit, zoals steden, grenzen, identiteit en Europa
Lesactiviteiten
Activiteit 1: Introduceer het onderwerp
Inventariseer in een onderwijsleergesprek wat de leerlingen al weten over Romeinen in het algemeen en over Romeinen in Nederland in het bijzonder, bijvoorbeeld:
- Welke Nederlandse stad heeft een Romeinse oorsprong?
- Wanneer waren de Romeinen in Nederland?
- Waarom waren de Romeinen in Nederland?
Activiteit 2: Vul de werkbladen in
Leerlingen maken de opdrachten op de werkbladen. De extra opdracht is voor leerlingen die eerder klaar zijn met de andere opdrachten.
Activiteit 3: Bespreek de opdrachten na
Bespreek de antwoorden op de opdrachten na.
Bijlagen
- Werkblad De Romeinse Limes
- Antwoordenblad De Romeinse Limes
Link naar de les
Download de complete les: 02_VO_Romeinse_Limes_SLO.pdf